Det är viktigt att vi pratar om skolan. Lärande och undervisning är komplext och det finns sällan enkla svar. En del saker kan vi lärare och ledare inte påverka...
De kooperativa strukturerna är ett stöd, ett hjälpmedel för oss lärare, när vi skapar interaktioner mellan elever. Du måste inte följa en struktur precis som det står. Du kan förändra och göra om, lägga till och ta bort. Du kan slå ihop flera strukturer och du kan hitta på helt egna. Du behöver anpassa strukturerna till din elevgrupp och det innehåll ni jobbar med. För det viktiga är inte vilken struktur du gör, vad du kallar den eller att du gör den på ett visst sätt. Det viktiga är elevernas lärande. I det här avsnittet vill jag visa hur man kan förändra och anpassa en struktur, med förhoppningen att du ska kunna tänka på liknande sätt med andra strukturer också. Häng med!Mer om att utveckla strukturer hittar du i avsnitt 38: Jag vill göra så mycket!
--------
16:50
#77: Varför skriver vi?
Varför skriver våra elever? Vem läser deras texter? Hur påverkar syfte och mottagare elevers motivation och skrivutveckling?Skrivande i skolan kan inte bara vara en skoluppgift, något att träna, något att få betyg i. En del av skrivandet behöver vara på riktigt.Att någon annan får läsa eller höra det jag har skrivit gör att skrivandet blir meningsfullt. Det blir på riktigt. Det spelar roll för någon annan, och det gör att jag anstränger mig mer, att jag orkar, att jag försöker, att jag förbättrar min text och utvecklar mitt skrivande.Vem kan bli mottagare för dina elevers texter? Hur kan dina elevers skrivande bli mer meningsfullt? Det undersöker vi i detta avsnitt!
--------
12:05
#76: Redo för rast
Jag hade en hel del utmaningar med raster när jag jobbade i klass. Jag hade elever som inte ville gå ut, elever som inte visste vad de skulle göra, elever som inte hade så många vänner, elever som hamnade i konflikter, elever som kom in efter rasten och var ledsna, arga, frustrerade, där jag ofta behövde ta lektionstid för att reda ut och ge stöd. Jag har funderat mycket på hur jag kan stötta elever kring rasten, även de gånger jag själv inte är där ute med dem. I det här avsnittet ger jag tips på hur vi gör eleverna redo för rast!
--------
10:45
#75: Jag får ont i öronen!
Det finns fortfarande en föreställning om att ett tyst klassrum är ett lärande klassrum. Men lärande behöver få låta. Det innebär dock inte att det behöver vara jobbigt. Med hjälp av små ledarskapshandlingar kan vi över tid stötta eleverna att hitta en bra ljudnivå som fungerar för alla, och som gör att vi hör varandra men inte stör varandra. Häng med!
--------
14:41
#74: Behöver jag verkligen gå kurs?
Det är viktigt att vi lärare får utvecklas i vår profession. Det är viktigt att ha tillgång till kvalitativ fortbildning, att få dela erfarenheter, att få utvecklas och utmanas tillsammans med andra. Vi kan läsa oss till en hel del, och testa själva. Vi måste inte gå kurs för att lära oss nytt. Men ibland kan det vara bra. Ibland kan det ge mycket. Oavsett hur vi gör, så behöver vi få utvecklas. Hur gör du?
Det är viktigt att vi pratar om skolan. Lärande och undervisning är komplext och det finns sällan enkla svar. En del saker kan vi lärare och ledare inte påverka. Men en del saker kan vi påverka! Häng med och få stöd kring hur du kan utveckla din roll som ledare och lärare. Kom ihåg: Du gör skillnad!