Podden om allt kring sociala medier!
Hör Cecilia Victoria Kärrberg berätta om insikter, möjligheter och förändringar om och kring sociala medier som du behöver ...
Så använder Botkyrka Kommun TikTok för att engagera unga medborgare
Som enda aktiva kommunen på TikTok, har Botkyrka gått sin egen väg. I detta poddavsnittet får ni lyssna till Pascal Tshibanda, Kommunikationsdirektör på Botkyrka Kommun berätta om varför valet av kanal blev TikTok. Vilka juridiska och säkerhetsutmaningar de behöver passera och hur de skapar innehållet till kanalen.
Pascal delar med sig av sina absolut viktigaste insikter till andra kommuner och myndigheter som står i startgroparna för att använda TikTok.
Innehåll:
Därför blev det TikTok
Så gjorde de för att säkerställa säkerheten för att använda kanalen
De juridiska utmaningarna
Botkyrkas unika sätt att skapa innehåll till TikTok
Hur de kommer fram till idéer och producerar materialet
Detta har varit effekten av närvaron (hittills)
Pascals 3 bästa tips till kommuner och myndigheter för att använda TikTok som kanal.
Håll koll på de senaste nyheterna inom sociala medier genom att följa oss på Instagram eller prenumerera på vårt nyhetsbrev
⭐️ Gillar du podden!? Glöm inte att prenumerera och samt ge oss ett betyg i din poddapp
--------
37:35
Influencer Marketing 2025 - Strategi, trender och effekt
Influencer Marketing blir allt vanligare i den digitala kanalmixen. Men hur har influencer marketing utvecklats i lågkonjunktur, högre priser och högre krav kring autentiskt innehåll?
Vi träffade Frida Ekholm, Creative Lead på Cure Media. För att prata om hur man får effekt med influencer marketing. Men också...varför tror ni Frida inte kan svara på frågan om budget?
Innehåll:
Hur står sig influencer marketing i lågkonjuktur?
Vad funkar bäst med influencer marketing; bygga varumärke, skapa preferens eller göra så målgruppen konverterar?
Ska man använda influencer marketing som en always-on eller som fire crackers?
Varför använder vi färre megastora influencers i Sverige i jämförelse med resten av Världen?
UGC och AI genererat innehåll
Innehållstrender 2025
Nyckeltalen att hålla koll på!
Ska man jobbba med samma influencers eller byta ofta?
Missa inte nästa podd, webinar eller kunskaper inom sociala medier. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Lyssna på när Sanna Ödmark gästade oss för att prata om Influencer marketing 2024 här.
--------
38:13
Svenskarna & Sociala medier 2024
Exklusiv inblick!
Hur använder svenskarna sociala medier?
Tillsammans med Internetstiftelsen, Jannike Tillå har vi djupdykt och tolkat rapporten Svenskarna & Internet 2024.
Innehåll:
Detta är de största överraskningarna från rapporten!
Hur har TikTok utvecklats under året?
Vilka sociala medier tappar användare?
Vilken plattform är "årets raket"?
Hur skiljer sig det dagliga användandet mot “någon-gång” senaste året och mellan plattformarna?
Hur många har använt Threads?
Hur många har del av nyheter och samhällsinformation via sociala medier?
Hur har AI etablerat sig bland svenskarna under året?
Kolla in all statistik som staplar med Digitalsnacks analys på bloggen!
Läs hela rapporten om Svenskarna & Internet 2024 på www.svenskarnaochinternet.se
--------
33:33
Nedsläpp! Få en exklusiv inblick i SHLs sociala medier strategi.
Den 21 september har Svenska Hockeyligan premiär och nedsläpp för säsongen. Vad passar bättre än en inblick i SHLs sociala medier strategi?
I detta avsnittet gästas podden av SHLs kommunikationschef Johanna Alba. I podden för ni höra bl.a:
Innehåll
SHLs kanalstrategi - så tänker de
Hur tas de olika innehållskoncepten fram?
Memes och rättigheter? Hur ser SHL på bilder och videos som sprids via sociala medier?
Anpassning av format. Hur tänker de kring att anpassa tv-formatet 16:9 till sociala medier format?
Hur skapar man intresse, interaktion och räckvidd under off- season?
Vilka är bäst i ligan på sociala medier. Topp 5!
Missa aldrig ett avsnitt genom att prenumerera!
Följ Digitalsnack för fler tips kring sociala medier.
--------
40:13
Newsner succé på Facebook - här är de viktigaste lärdomarna!
Newsner har under tio årstid varit Nordens största publicist på Facebook. Med 350 miljoner visningar på Facebook per månad och 35 miljoner unika engagemang kan man säga att de knäckt koden på Facebook - flera gånger om. Dessutom att Newsnes listats som Årets Makthavare på sociala medier flera år i rad.
Men allt började med en get?!
Hör storyn om Newsner och deras absolut bästa tips på att lyckas skapa effekt på sociala medier över tid!
Innehåll
Hur går man från en enstaka viral succé till en fungerande affärsmodell och ett växande företag 10 år senare mycket med hjälp av sociala medier?
Största lärdomarna för att skapa effekt över tid
Hur de planerar och skapar innehåll från idé till utvärdering.
Vilka KPIer och mätetal kollar de på och hur ofta?
Hur ser deras kanalstrategi ut
Hur förpackas innehållet för olika kanaler
Frekvens - hur ser deras publiceringsstrategi ut?
Christians bästa tips för att skapa räckvidd och engagemang idag och om 10 år
Podden om allt kring sociala medier!
Hör Cecilia Victoria Kärrberg berätta om insikter, möjligheter och förändringar om och kring sociala medier som du behöver ha koll på!
Dessutom intressanta intervjuer med företag, varumärken och organisationer som berättar hur de lyckats skapa effekt på sociala medier.
Cecilia är senior social medierstrateg och en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom sociala medier. Hon är VD och ägare av Digitalsnack - Sociala Medierbyrå.