Powered by RND
Lyssna på Förskolan i appen
Lyssna på Förskolan i appen
(2 266)(249 698)
Spara kanal
väckarklocka
Sleeptimer

Förskolan

Podcast Förskolan
Förskolan
Förskollärare diskuterar förskolans uppdrag, arbetsmiljön, resursbrister, jobbiga föräldrar, dåliga lämningar, pedagogik och storlek på barngrupperna. Mycket sk...

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 82
  • “Jag har världens sämsta självförtroende”
    Säsongens första avsnitt utgår från ett lyssnarmail från en förskollärare som tvivlar på sig själv. Efter tuffa erfarenheter från en dysfunktionell arbetsplats beskriver lyssnaren sitt självförtroende som “världens sämsta” trots att hon nu arbetar på en välfungerande förskola med stöttande kollegor.   Med hög igenkänningsfaktor diskuterar Eva Lindström och Ellinor Lange vikten av att fokusera på det lilla och det där man verkligen är bra på. Att snälltolka är ett uttryck som Eva har fastnat för medan Elliy betonar att låta tiden ha sin gång, för med tid kommer nyttig erfarenhet.  Har du också frågor, tankar eller förslag på vad vi ska ta upp i podden, maila: [email protected] 
    --------  
    25:37
  • Varför samlas vi i vuxenklungor – med Lina Karlström
    Hur kommer det sig att vuxenklungor bildas när vi är på gården, behöver vi vara lika engagerade med barnen ute som inne och varför är det viktigt att bygga upp starka relationer till barnen?  Författaren, föreläsaren och förskolläraren Lina Karlström hälsar på Eva Lindström och Ellinor Lange i poddstudion. Linas inlägg på bloggen Tankar om Förskola om hur personal ofta grupperar sig på gården har diskuterats flitigt under hösten i förskolevärlden.  I avsnittet pratar trion om hur vi blir tillgängliga för barnen när vi lämnar vuxenklungorna, vikten av att ha ett relationellt perspektiv i vår verksamhet och hur vi kan göra för att se alla barn när tiden är knapp och resurserna begränsade.  Har du frågor, tankar eller förslag på vad vi ska ta upp i podden, maila: [email protected]   
    --------  
    33:05
  • Så underlättar pedagogisk dokumentation vårt arbete
    Vi pratar pedagogisk dokumentation: vad gör dokumentationen pedagogisk, på vilket sett kan den göra vårt arbete enklare och hur ska vi egentligen gå tillväga när vi dokumenterar?  Eva Lindström får besök i poddstudion av ateljeristan Joakim Pettersson. För båda är den pedagogiska dokumentationen en förutsättning för att få mening och styrsel i arbetet på förskolan. Men att dokumentera är utmanande och kräver att vi lär oss tolka det insamlade materialet.  I avsnittet förklarar Joakim och Eva ingående hur de dokumenterar. De diskuterar hur mycket plats den pedagogiska dokumentationen ska ta och ger exempel på när den gett tydliga resultat.  I avsnittet ges tips på följande litteratur och musik: Lenz Taguchi, H. (2012)  Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik Gleerups. Magnusson, L O. (2017)  Treåringar, kameror och förskola: en serie diffraktiva rörelser Doktorsavhandling, Göteborgs Universitet. Låten Julklappar av Angereds Kulturskola Joakims dokumentationsmall Har du frågor, tankar eller förslag på vad vi ska ta upp i podden, maila: [email protected]     
    --------  
    39:39
  • Hur skolförberedande ska vi vara?
    Hur gör vi barnen redo för tiden efter förskolan, vad är relevant kunskap att ha med sig till skolstarten och är regeringens förslag att göra grundskolan tioårig en bra idé? Eva Lindström och Ellinor Lange pratar om förskolans skolförberedande arbete med Emin Johansson. Trion tycker att just det skolförberedande uppdraget på många sätt är otydligt och att försöka ta hjälp av läroplanen resulterar snarare i fler frågor än svar. I avsnittet diskuterar Eva, Emin och Elliy hur de arbetar med det skolförberedande på sina respektive förskolor, vikten av att ge barnen en lustfylld relation till lärande och om det överhuvudtaget är möjligt att förbereda barn från en mindre förskola att börja i en stor grundskola med hundratals elever. Har du frågor, tankar eller förslag på vad vi ska ta upp i podden, maila: [email protected]       
    --------  
    28:47
  • Mat eller tjat – att lyckas med måltiderna i förskolan
    Hur får vi till en lugn miljö när det är dags att äta? Är bestämda platser bra, måste barnen smaka på allt och är det ok att doppa brödet i soppan? Eva Lindström och Ellinor Lange är överens om att måltiderna på förskolan kan vara svåra, inte minst eftersom båda upplever att förskollärare inte utbildas i frågor som rör kost och matvanor. I avsnittet diskuteras bland annat utmaningarna med att inte lägga in värderingar när vi uppmuntrar barnen att äta, vad som händer när barnen får sitta själva vid matbordet och om bestick är ett måste. Podden har även träffat vårdnadshavare som i avsnittet delar med sig av sina tankar kring sina barns matvanor. Klippet i avsnittet kommer från Sveriges Radio. Har du frågor, tankar eller förslag på vad vi ska ta upp i podden, maila: [email protected]  
    --------  
    26:45

Fler podcasts i Utbildning

Om Förskolan

Förskollärare diskuterar förskolans uppdrag, arbetsmiljön, resursbrister, jobbiga föräldrar, dåliga lämningar, pedagogik och storlek på barngrupperna. Mycket skratt, stor igenkänning och allvar i podden om världens bästa jobb! Just nu med förskollärarna Ellinor Lange och Eva Lindström med gäst. Tidigare har förskollärarna Fredrik Kahn, Elin Björkén, Linda Johansson, Dan Björne och Siri Nestius medverkat. Podden görs av redaktionen på tidningen Förskolan, en del av Vi Lärare, i samarbete med Sveriges Lärare. https://www.vilarare.se/forskolan/ [email protected]
Podcast-webbplats

Lyssna på Förskolan, Learn Swedish with Katrin och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner
Sociala nätverk
v7.2.0 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 1/19/2025 - 4:04:06 AM