Powered by RND
Lyssna på Förskolan i appen
Lyssna på Förskolan i appen
(2 266)(249 698)
Spara kanal
väckarklocka
Sleeptimer

Förskolan

Podcast Förskolan
Förskolan
Förskollärare diskuterar förskolans uppdrag, arbetsmiljön, resursbrister, jobbiga föräldrar, dåliga lämningar, pedagogik och storlek på barngrupperna. Mycket sk...

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 84
  • "Hur jobbar ni utifrån läroplanen?"
    Det handlar om förskolans läroplan och hur vi undervisar med den som stöd när Fredrik Khan gör efterlängtad comeback i podden. Samtalet baseras på två lyssnarmejl. Det ena kretsar kring läroplanen och hur den används – och inte används på landets förskolor.  – Det här är någonting som vi egentligen borde pratat om i första avsnittet av podden, slår Eva Lindström fast.  Det andra mejlet handlar om hur vi undervisar och förhåller oss till undervisningsbegreppet. Ett begrepp som i förskolans kontext inte är helt okontroversiellt.  I avsnittet diskuterar Eva och Fredrik vikten av att tolka läroplanen utifrån sina egna förutsättningar, att använda läroplanen som argumentation när man är oense och att trygghet är en förutsättning för all undervisning. Har du frågor, tankar eller förslag på vad vi ska ta upp i podden, maila: [email protected]   
    --------  
    35:29
  • Hur mycket populärkultur tål förskolan?
    Att barnen tar inspiration från populärkulturella fenomen som Frost, Babblarna och Mello är snarare regel än undantag på många förskolor. Men hur ska vi göra när innehållet inte går i linje med förskolans läroplan, när det är ensidigt eller direkt våldsamt – som i den omdebatterade serien Squid Game?  Förskollärarna Ellinor Lange och Eva Lindström diskuterar huruvida förskolan ska anamma populärkultur eller visa på alternativ och vad som händer när man tar på sig de normkritiska glasögonen.  Dessutom kommer Eva ut som anti-babblare och Elliy erkänner att hon aldrig har kollat på Paw Patrol.  Klippen i avsnittet kommer från Netflixserien Squid Game, SVT's Melodifestivalen och spelen Rainbow Friends och Among us.  Har du frågor, tankar eller förslag på vad vi ska ta upp i podden, maila: [email protected]   
    --------  
    25:24
  • “Jag har världens sämsta självförtroende”
    Säsongens första avsnitt utgår från ett lyssnarmail från en förskollärare som tvivlar på sig själv. Efter tuffa erfarenheter från en dysfunktionell arbetsplats beskriver lyssnaren sitt självförtroende som “världens sämsta” trots att hon nu arbetar på en välfungerande förskola med stöttande kollegor.   Med hög igenkänningsfaktor diskuterar Eva Lindström och Ellinor Lange vikten av att fokusera på det lilla och det där man verkligen är bra på. Att snälltolka är ett uttryck som Eva har fastnat för medan Elliy betonar att låta tiden ha sin gång, för med tid kommer nyttig erfarenhet.  Har du också frågor, tankar eller förslag på vad vi ska ta upp i podden, maila: [email protected] 
    --------  
    25:37
  • Varför samlas vi i vuxenklungor – med Lina Karlström
    Hur kommer det sig att vuxenklungor bildas när vi är på gården, behöver vi vara lika engagerade med barnen ute som inne och varför är det viktigt att bygga upp starka relationer till barnen?  Författaren, föreläsaren och förskolläraren Lina Karlström hälsar på Eva Lindström och Ellinor Lange i poddstudion. Linas inlägg på bloggen Tankar om Förskola om hur personal ofta grupperar sig på gården har diskuterats flitigt under hösten i förskolevärlden.  I avsnittet pratar trion om hur vi blir tillgängliga för barnen när vi lämnar vuxenklungorna, vikten av att ha ett relationellt perspektiv i vår verksamhet och hur vi kan göra för att se alla barn när tiden är knapp och resurserna begränsade.  Har du frågor, tankar eller förslag på vad vi ska ta upp i podden, maila: [email protected]   
    --------  
    33:05
  • Så underlättar pedagogisk dokumentation vårt arbete
    Vi pratar pedagogisk dokumentation: vad gör dokumentationen pedagogisk, på vilket sett kan den göra vårt arbete enklare och hur ska vi egentligen gå tillväga när vi dokumenterar?  Eva Lindström får besök i poddstudion av ateljeristan Joakim Pettersson. För båda är den pedagogiska dokumentationen en förutsättning för att få mening och styrsel i arbetet på förskolan. Men att dokumentera är utmanande och kräver att vi lär oss tolka det insamlade materialet.  I avsnittet förklarar Joakim och Eva ingående hur de dokumenterar. De diskuterar hur mycket plats den pedagogiska dokumentationen ska ta och ger exempel på när den gett tydliga resultat.  I avsnittet ges tips på följande litteratur och musik: Lenz Taguchi, H. (2012)  Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik Gleerups. Magnusson, L O. (2017)  Treåringar, kameror och förskola: en serie diffraktiva rörelser Doktorsavhandling, Göteborgs Universitet. Låten Julklappar av Angereds Kulturskola Joakims dokumentationsmall Har du frågor, tankar eller förslag på vad vi ska ta upp i podden, maila: [email protected]     
    --------  
    39:39

Fler podcasts i Utbildning

Om Förskolan

Förskollärare diskuterar förskolans uppdrag, arbetsmiljön, resursbrister, jobbiga föräldrar, dåliga lämningar, pedagogik och storlek på barngrupperna. Mycket skratt, stor igenkänning och allvar i podden om världens bästa jobb! Just nu med förskollärarna Ellinor Lange och Eva Lindström med gäst. Tidigare har förskollärarna Fredrik Kahn, Elin Björkén, Linda Johansson, Dan Björne och Siri Nestius medverkat. Podden görs av redaktionen på tidningen Förskolan, en del av Vi Lärare, i samarbete med Sveriges Lärare. https://www.vilarare.se/forskolan/ Har du en fråga eller tankar om podden, mejla oss på: [email protected]
Podcast-webbplats

Lyssna på Förskolan, SUNT SNACK med Karin Nileskog och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner
Sociala nätverk
v7.8.0 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 2/23/2025 - 8:34:33 PM