Framtidens E-Handel är podcasten där Björn Påhlman Spenger träffar de mest intressanta personerna, entreprenörerna, och specialisterna inom retail och ehandel.M...
286. 3:12-reglerna: Hur du maxar din utdelning & undviker dyra misstag - Magnus Palmbäck, skattejurist SEB
Magnus Palmbäck, skatterådgivare på SEB, gästar podden Framtidens E-Handel och avslöjar hemligheterna bakom kapitalvinst och 3:12-regelverket.02:44 - Vem är Magnus privat?03:58 - Och hur ser hans professionella bakgrund ut? 05:04 - Vad menas med skatteplanering? En närmare genomgång10:39 - Skatten kring kapitalvinst – viktiga insikter16:13 - Så funkar 3:12-regelverket i praktiken32:03 - Finns det en industristandard entreprenörer kan förhålla sig till?49:32 - Hur bör du tänka kring den lön du tar ut?54:37 - Vanliga misstag i 3:12 – och hur du undviker dem Här hittar du Magnus Palmbäck:https://www.linkedin.com/in/magnus-palmb%C3%A4ck-521a531/ Sponsor:https://www.dema.ai/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
1:07:32
285. Gustav Thuman: Riddermark Bil - Optimera marginaler, KPI:er och intern kommunikation för rekrytering och tillväxt
Gustav Thuman, Head of marketing på Riddermark Bil, gästar podden Framtidens E-Handel och diskuterar hur verksamheten arbetar med marginaloptimering, vilka KPI:er som är avgörande, samt hur dialog och samarbete främjas internt för att komma nära kunden.01:53 - Vem är Gustav privat? 07:22 - Vad gör Riddermark bil? 13:56 - Hur hänger de fysiska platserna ihop med den digitala plattformen?17:07 - Hur ser verksamhetens marginaler ut?21:05 - Vilka är deras viktigaste KPI-er? 30:01 - Hur främjar de intern dialog och samarbete?37:19 - Hur når de sina kunder på bästa sätt?45:51 - Hur hittar man rätt personer att jobba med? 52:09 - Hans favoritfrågor under en intervju Här hittar du Gustav & Riddermark Bil:https://www.linkedin.com/in/gustav-thuman-61588251/ https://www.riddermarkbil.se/ Sponsor:https://www.dema.ai/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
1:02:51
284. Martin Agerup & Gustaf Plyhm: Partners Clearwater - Hur du värderar bolag, undviker dealbreakers och skapar ett vinnande case
Martin Agerup och Gustaf Plyhm, partners på Clearwater, gästar podden Framtidens E-Handel och diskuterar 2025 retail- och e-handelsvärderingar, och identifierar dealbreakers i due diligence-processen.03:26 - Vilka är Gustaf och Martin privat? 04:13 - Clearwaters verksamhet – Hur företaget startades och vad de erbjuder. 10:05 - Vilka segment kommer vara viktiga och trendiga framöver?11:25 - Hur värderar man retail och e-handelsbolag 2025?15:28 - Företagsvärdering – vilka faktorer och variabler är avgörande?34:14 - Hur viktigt är storytelling? 38:37 - Dröm-case – Vad som kännetecknar ett vinnande case.43:31 - Strategier och tips för att bygga ett framgångsrikt retail-case.52:47 - Vilka dealbreakers kan uppkomma i en DD process? Här hittar du Martin, Gustaf & Clearwater:https://www.linkedin.com/in/martin-agerup-051255109/ https://www.linkedin.com/in/gustafplyhm/ https://www.clearwatercf.com/ Sponsor:https://www.dema.ai/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
1:10:56
283. Jonathan Fogelberg: Delägare Optimize Nutrition - Branding, vinstmarginaler & nycklarna till ett växande kosttillskottsföretag
Jonathan Fogelberg, delägare i Optimize Nutrition, gästar podden Framtidens E-Handel och pratar om hans personliga sida till hur han byggde upp sin karriär som bodybuilder och entreprenör. Vi får en inblick i företaget Optimize Nutrition, deras nuvarande siffror och hur de jobbar med influencers, sortiment och produktutveckling. 01:22 - Vem är Jonathan privat? 09:23 - Startskottet för bodybuilder-karriären – hur allt började13:38 - Vad gör Optimize Nutrition? 14:32 - Siffrorna idag – en snabb överblick över företagets prestation17:57 - Hur jobbar de med influencersammarbeten? 20:14 - Hur har de jobbat med sortimentet? 21:21 - Och hur ser produktutvecklingsprocessen ut? 23:31 - Hur hanterar man bäst före-datum? 26:16 - Hur jobbar de med marknadsföring? 27:51 - Contentstrategi – så skapar Optimize Nutrition engagerande innehåll47:10 - Hur jobbar de med community building? 48:46 - Framtidsvisioner – vad som väntar runt hörnet för Optimize Nutrition och Jonathan?Här hittar du Jonathan & Optimize Nutrition:https://www.instagram.com/jonathanfogelberg/ https://optimizenutrition.se/ https://www.youtube.com/channel/UCutXms3wtx0lR64N80XoAdQ https://www.jonathanfogelberg.com/ Sponsor:https://beyondretail.se/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
56:29
282. Petra Tungården & Amanda Bukowski: Grundare & VD Adoore - Så gick det 2024, vikten av magkänsla, content, kampanjer, butiker, ads-strategier och framtidsplaner
Petra Tungården och Amanda Bukowski, grundare och VD på Adoore, gästar podden Framtidens E-Handel och ger en unik inblick i hur företaget fungerar bakom kulisserna.02:06 - Headhuntad till Adoore – Amandas första tid i bolaget08:22 - Hur mycket har de omsatt genom åren? 13:37 - Vem är Adoores core kund? 18:57 - Om när man inte är sann till sitt brand 31:19 - Adoores supply chain – från produktion till leverans35:48 - Datadriven strategi kontra magkänsla – hur hittar man balansen? 50:03 - Om att förändra sin affärsmodell 51:50 - Hur jobbar de med kampanjer och rabatter? 53:37 - Hur mycket pengar lägger de på marknadsföring? 56:25 - Deras omsättning och lönsamhet 2024 61:04 - Hur jobbar Adoore med content? 64:56 - Ads-strategi – vilka kanaler och metoder används för att nå målgruppen?69:14 - Hur ser deras wholesale strategi ut?75:55 - Framtidsplanerna – vad väntar för Adoore och hur de planerar att fortsätta växaHär hittar du Petra, Amanda & ADOORE:https://www.instagram.com/petratungarden/?hl=sv https://www.linkedin.com/in/amanda-bukowski-37893b2b/ https://adoore.se/ Sponsor:https://beyondretail.se/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Framtidens E-Handel är podcasten där Björn Påhlman Spenger träffar de mest intressanta personerna, entreprenörerna, och specialisterna inom retail och ehandel.Med syftet att inspirera, utveckla och utbilda fler till att skapa framgångsrika affärsidéer, får vi i podden höra om gästernas inspirerande resor, med djupa insikter om hur man bygger något framgångsrikt i dagens retail klimat. Du får höra värdefulla tips och råd, blandat med underhållning och spännande historier, i en avslappnad miljö.Björn är entreprenör och investerare inom retail. Han startade sin första e-handel vid 15 års ålder, är medgrundare till e-handelsbolaget Confident Living, och driver idag Fashion Tech Group som äger varumärkena MIKUTA och CEST NORMAL. Björn har också varit rådgivare till några av Sveriges mest framstående företag och varumärken.Nya avsnitt kommer varje vecka på fredagar kl. 06:00. Glöm inte att prenumerera!En podcast av: Björn Påhlman SpengerLänkar: Hemsida | Följ på YouTube | Följ på LinkedInSökord: D2C, direct-to-consumer, retail, ehandel, handel, entreprenörskap, entreprenör, entreprenörer, inspiration, jobb, dagens industri, ehandelspoddenSupport till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.