Mediepodden handlar om den komplexa digitala förändring som hela samhället står inför. Mediepodden fokuserar på förändringen i traditionella, digitala och socia...
I veckans avsnitt går vi igenom Förtroendebarometern och analyserar förändringar och siffror. Varför ökar förtroendet för TV4? Har SVT:s Tiktok-strategi givit utdelning? Hur har förtroendet för de globala techjättarna förändrats? Och så diskuterar vi vilka medier och institutioner som har lägst förtroende och vilka som polariserar svenska folket allra mest. Vi pratar även om Bonniers otroliga resultat (836 Mkr) och funderar över hur krisstämplade Expressen står för 80 Mkr av dessa. Och hur beroende är Bonnier av mediestödet? Och så kom beskedet att regeringen inte kommer gå vidare med ett stöd till tidskrifter: vi har läst remisserna och förstår om TU och Sveriges Tidskrifter är besvikna. Och hur många nya prenumeranter fick Nerikes Allehanda och Bonnier News Local efter skolskjutningen i Örebro? Mediepodden har naturligtvis svaret. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom.
--------
36:06
Stora medieanalysen om skolskjutningen i Örebro
Hur kunde Aftonbladets alla redaktörer publicera och pusha intervjun där de informerar pappan till skytten att hans son är gärningsman? Hur kunde TV4 publicera ett ljudklipp som alla skulle förstå som motiv för gärningsmannen, men som nästan ingen tror är sant? Och vad säger det att allmänheten reagerar så högljutt på publiceringarna? Samma allmänhet som kraschar Flashbacks sajt. Och varför tycker Janne Axelsson, ägare av Flashback, att det är särskilt viktig att sajten fanns tillgänglig vid denna typ av händelse, trots att så lite som publiceras där är sant? Allt detta försöker vi ge svar på i veckans avsnitt. Och så pratar vi lite om det unika avtalet mellan Schibsted och Open AI. Patreon.com/mediepodden
--------
50:11
Klausulen som snuvar GP på journalistpriset + Känsligt när SVT lämnar Facebook
Göteborgs-Posten kan inte få Stora journalistpriset för det stora grävet om Alingsås kommun. Enligt Stora Journalistprisets stadgar kan ingen som sitter i juryn vara mottagare i priset och inte heller kan man kvitta ut sig. Och Michael Verdicchio sitter i juryn. Så vad händer nu? Mediepodden har svaret. Och så pratar vi om SVT:s valhänta sorti från Facebook, Emanuel är upprörd och Olle förstår inte vad man ska vara upprörd över. Däremot är han irriterad på SVT:s vd Anne Lagercrantz som helt missförstått vad som skapar förtroende för journalistiken. Därför har Olle ringt upp Michael Karlsson., professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet, för att prata vad forskningen egentligen säger. Betala för din lyssning på patreon.com/mediepodden
--------
35:16
Så många prenumeranter gav GP:s supergräv – vad har Olle Palmlöf på SVT?
Göteborgspostens gräv om Alingsås kommun borde redan vara klar för ett gäng journalistpriser och vi har fått siffror från chefredaktör Christofer Ahlqvist om hur många nya prenumeranter det genererat. Är det tillräckligt för att räkna hem grävet? Vi pratar också om fadäsen inom Bonnier som gjorde att Dagens media kunde komma över de unika siffrorna om Expressen. Hur mår Klas Granström x2? Och om Olle Palmlöf. Som hamnar i skandal efter skandal, men ändå kommer tillbaka – för att göra nya skandaler. Hur är det möjligt och vad säger det om mediebranschen? Till slut berättar Emanuel detaljer om sin video på Kulturminister Parisa Liljestrand som vevat i alla medier – men som han inte fick en krona för. HUR? Betala för dig på patreon.com/mediepodden RÄTTELSE: Fas3 lades ned redan innan nyår, varför det alltså inte finns en eventuell koppling till framträdandet från Palmlöf i Idrottsgalan – så som det kan uppfattas spekuleras i podden.
--------
24:44
Tiktokstoppet, Schibsteds stora sparpaket och tidningsdöden 2.0
Tiktok stoppades i USA i 14 timmar, men inte av Högsta domstolen, utan av Tiktok själva. Och var det verkligen Trump som löste knutarna? Vi går igenom den senaste veckans händelser kring Tiktok. Schibsted annonserade ett stort sparpaket som påverkar 350 personer i Sverige, Norge och andra Schibsted-marknader. Vi ser likheter med den omorganisation som Bonnier News gjorde i höstas och analyserar utmaningarna för den norska mediekoncernen. Finns Aftonbladets papperstidning kvar om ett år - och tar den Expressen med sig i döden? Dessutom pratar vi om att mediestödets påverkan på AiP och NU, om att Stampen lägger ned två papperstidningar och om mediestartupen Axios samarbete med Open AI. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
Mediepodden handlar om den komplexa digitala förändring som hela samhället står inför. Mediepodden fokuserar på förändringen i traditionella, digitala och sociala medier. Och vi gör det utan att vara rädda för konflikter.
Mediepodden drivs av Emanuel Karlsten och Olle Lidbom.