Tony intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital markn...
Fokus, produktivitet och att få mer gjort som marknadsteam – Oskar Eklind #140
Avsnitt 140 med Oskar Eklind om produktivitet för marknadsteam. En fortsättning på vårt samtal i avsnitt 132.
Vi pratar bland annat om vad han ser utmärker de marknadsteam som är riktigt produktiva och varför tydlighet, fokus och struktur är så viktigt. Och allt från hur team bör jobba med prioritering av projekt och kampanjer till hur vi bör tänka kring möten.
Samt hur Oskar anser att marknadsteam bör använda teknik och automatisering för att bli mer produktiva.
Du får dessutom höra om:
De största fokustjuvarna för marknadsteam
Interna briefer och hur man arbetar med det
Tips och råd kring projekthanteringsverktyg
Hur man får bättre struktur på filer och resurser
Och ett riktigt bra tips för mötesanteckningar
Om gästen
Oskar Eklind är marknadsföraren och inhousebyråchefen på Storytel som blev produktivitetsexpert. Eller Fokus-PT som han själv säger.
Han hjälper idag marknadsförare och marknadsteam att skapa struktur, bli mer produktiva och fokuserade. Oskar utbildar i och föreläser om produktivitet. Han har också skapat Fokuskursen för egenföretagare, marknadsförare och team.
Tidsstämplar
00:13 Introduktion
02:36 Det som utmärker produktiva marknadsteam
09:20 Tydlighet, mandat och prioritering för team
15:08 Fokus, tidstjuvar och problemet med möten
22:06 Struktur, projekthanteringsverktyg och filer
32:25 Bättre mötesanteckningar med AI
38:38 Automatiseringar i projekthanteringsverktyg
42:29 Smarta interna briefer och beställningar
Länkar
Oskar Eklind på LinkedIn
Oskar Eklind på YouTube
Oskars webbsida
Fokuskursen 1:1 och Team
Bli mer produktiv som marknadsförare med struktur och fokus – Oskar Eklind #132 (poddavsnitt)
Oskars briefmall (resurs)
Why It’s So Hard to Focus at Work (Hint: It’s not you, it’s your workplace) - Todoist (artikel)
Building a Company Handbook - Todoist (artikel)
Dear Manager, You’re Holding Too Many Meetings – HBR (artikel)
Communication Overload: Our research shows most workers can’t go 6 minutes without checking email or IM – Rescue Time (artikel)
How to Optimize Project Management with Automation - ClickUp (artikel)
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)
--------
52:31
Marketing funnels, deras roll inom marknadsföring och funnelns död – Erik Modig #139
Avsnitt 139 med Erik Modig om funnels och deras roll i marknadsföring. Och huruvida funneln är död eller inte.
Vi pratar bland annat om vad en funnel är och vad som är skillnaden på en funnel, en kundresa och en köpresa. Erik går även igenom misstag som han ser att många varumärken gör kring funnels, och hur man bör använda funnels strategiskt i sin marknadsföring.
Och varför han ser funnels som ett bra planeringsverktyg.
Du får dessutom höra om:
Vad det finns för olika typer av funnels
Varför så många pratar om funnels död
Bluffen kring att mäta digitala kundresor
Hur man bygger effektiva funnels idag
Och risken med att inte bygga kännedom
Plus ett gäng med bra tips och best practice för hur man bör tänka kring funnels i sin marknadsförings- och marknadsstrategi.
Om gästen
Erik Modig är författare och forskare vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Och en väl anlitad föreläsare inom marknadsföring.
Hans senaste bok Bang for the buck blev utsedd till årets marknadsföringsbok 2017. Erik är också grundare av kursplattformen Marketing Levels där han samlar allt sitt kunnande inom marknadsföring.
Tidsstämplar
00:24 Introduktion av avsnittet
02:25 Vad en funnel är och dess roll i marknadsföring
06:55 Skillnaden på en funnel, kundresa och köpresa
13:24 Varför vi pratar om funnels död
19:28 Gen Z och utmaningar med spårning
26:01 Hur vi ska använda funnels i marknadsarbetet
32:40 Funnels för affärsområden och segment
40:06 Om hur man bör ta fram sin övergripande funnel
47:32 Olika typer av funnels-modeller och avslutande tips
Länkar
Erik Modig på Linkedin
Marketing Levels (webbsida)
Missa inte heller de tidigare poddavsnitt jag har gjort med Erik:
Marknadsföringspsykologi: Erik Modig #21
Nycklarna till en framgångsrik marknadsplan: Erik Modig #58
Varumärkesstrategi och att bygga ett starkt varumärke #93
Metoder och verktyg för att sätta en bra marknadsbudget – Erik Modig #116
AARRR: 5 Metrics to Grow Your Business (Pirate Metrics) - Gust de Backer (artikel)
Everything you need to know about sales and marketing funnels - Funnel (artikel)
Competing on Customer Journeys - Harvard Business Review (artikel)
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)
--------
52:52
AI, trender och tips för att bygga högpresterande marknadsteam 2025 – Simon Milton #138
Avsnitt 138 med Simon Milton om att bygga och utveckla marknadsteam. Det här avsnittet produceras i samarbete med Digitalenta.
Vi pratar i avsnittet framförallt om de större trender som påverkar hur vi bygger marknadsteam idag och framåt. Inte minst hur AI förändrar hur vi tänker kring olika kompetenser, roller och krav på marknadsförare.
Samt nycklar och tips för att bygga högpresterande marknadsteam.
Du får dessutom höra om:
Varför flexibilitet blir viktigt i marknadsteam
Hur marknadsteamen förändras framöver
Att det fortsatt är stort fokus på martech
Vad kompetensplanering är och vad man gör
Och trender kring intern vs extern kompetens
Simon delar också ett gäng konkreta tips för hur marknadsförare kan lyckas framöver.
Om gästen
Simon Milton är VD och grundare av Digitalenta. En kompetenspartner inom digital marknadsföring och kommunikation som hjälper företag hitta och attrahera rätt personer rätt med kompetens. Oavsett om det gäller fasta tjänster, inhyrd personal eller kortare projekt.
Simon har en bakgrund som konsult inom webbanalys, datadriven marknadsföring och som vd på en digital marknadsföringsbyrå. Idag fokuserar han på att hjälpa marknadschefer och ledare att bygga och utveckla högpresterande marknadsteam.
Tidsstämplar
[00:00] Introduktion
[02:06] 3 trender kring att bygga marknadsteam
[08:32] Vad AI innebär för hur vi bygger marknadsteam
[11:05] Generalister vs specialister
[19:16] Martech, fokus på teknik och flexibilitet
[22:29] Kompetensplanering för marknadsteam
[25:56] Intern vs extern kompetens
[28:58] Nycklar för högpresterande marknadsteam
[35:10] Tips och råd till marknadsförare
Länkar
Simon Milton på Linkedin
Digitalenta (webbsida)
Digitalenta Peer Learning (nätverk)
MarknadsAvdelningen ’23 - Sveriges Annonsörer/Kapero (rapport)
Boka en kostnadsfri session med Simon för att utveckla en kompetensplan
--------
40:56
IMY vs Meta-pixeln, GTM server-side och best practice kring dataskydd – Johan Strand #137
Avsnitt 137 med Johan Strand om de beslut som IMY gick ut med i juni och augusti 2024 kring tre bolags användning av Meta-pixeln.
Beslut som det har pratats väldigt lite om trots att många företag använder de funktioner som tillsynerna byggde på. Så i det här avsnittet får du höra mer om vad det är som har hänt, vad det innebär och miljonböterna som blev konsekvenserna.
Vi pratar också en hel del om GTM server-side och best practice kring dataskydd.
Du får dessutom höra om:
Vad besluten kan komma att innebära framöver
Funktionerna i Meta-pixeln du ska se upp med
De främsta fördelarna med GTM server-side
Vad hashning är och vad det innebär i praktiken
Och framtiden för digital analys och spårning
Om gästen
Johan Strand är Senior Digital Analyst och Team Lead på Ctrl Digital, en byrå specialiserad på teknisk digital analys och data warehousing. Och Johan har över 10 års erfarenhet inom digital marknadsföring och analys.
Idag fokuserar han helt på implementering av tracking, med starkt fokus på integritet och compliance, samt data warehousing. Johan är också en av arrangörerna av MeasureCamp Malmö.
Tidsstämplar
[2:29] Tillsynsbeslut och Meta-pixelns funktioner
[8:43] Genomgång av bank och apoteks-branschen
[14:05] Sanktionsavgifter, vägledning och interna beslut
[21:46] Balansera marknadsföring och dataskydd
[28:47] Vad hashning är och vad det innebär
[34:23] Best practice kring spårning och dataskydd
[38:07] GTM server-side och Meta Conversion API
[42:21] Sätta upp spårning med GTM server-side
[51:34] Framtiden för digital analys och spårning
Länkar
Johan Strand på Linkedin
Ctrl Digital (webbsida)
Sanktionsavgifter mot Apoteket och Apohem för överföring av personuppgifter till Meta - IMY (artikel)
Sanktionsavgift mot Avanza för överföring av personuppgifter till Meta - IMY (artikel)
The Ruling Against Avanza Bank, Apohem and Apoteket Regarding the Meta Pixel - Ctrl Digital (artikel)
The Ruling Against Avanza Bank, Apohem and Apoteket Regarding the Meta Pixel - Part 2 - Ctrl Digital (artikel)
Ruling Against Use of Meta Pixel - Part 3 - Ctrl Digital (artikel)
Server-side GTM: Data Privacy, Compliance, and Efficiency - Ctrl Digital (artikel)
Get started with Tag Manager - Client-side tagging vs. server-side tagging - Google (dokumentation)
Meta Conversion API (CAPI) documentation - Meta (dokumentation)
Server-side Tagging In Google Tag Manager - Simo Ahava (artikel)
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)
--------
57:47
ChatGPT search, Google AI Overviews och generativt sök – Alexander Öqvist & Pontus Vippelius #136
Avsnitt 136. Ett extrainsatt poddavsnitt med Alexander Öqvist och Pontus Vippelius för att prata ChatGPT search, vad det är och allt som händer inom generativt sök.
Du får i avsnittet dels höra vad ChatGPT search är och Alexander och Pontus initiala reaktioner efter en massa tester. Men också vad som händer från andra aktörer kring generativt sök. Allt från Googles AI Overviews till Perplexity och Bing.
Vi pratar också självklart om huruvida ChatGPT search är en Google-dödare.
Du får dessutom höra om:
Vad ChatGPT search är bra på. Och inte
Hur tjänsten skiljer sig mot AI Overviews
Det vi vet om hur man optimerar för AI-sök
Vad generativ AI betyder för sökupplevelsen
Och konkreta råd för vad vi bör göra framöver
Om gästerna
Alexander Öqvist är senior digital strategist och SEO specialist på Synlighet. En norsk marknadsföringsbyrå. Dessförinnan ansvarade Alexander för Danske Banks svenska webb och ledde arbetet med SEO i Norden.
Pontus Vippelius (fd Karlsson) är Head of SEO på AdRelevance och har över 13 års erfarenhet inom SEO både från Sverige och globalt. Han jobbar idag framförallt med SEO för e-handlare.
Tidsstämplar
[2:32] Första reaktionerna när ChatGPT search lanserades
[10:33] Är ChatGPT search en Google-dödare?
[16:17] Exempel på där ChatGPT search fungerar bra
[22:18] Googles AI Overviews vs ChatGPT search
[29:13] Perplexity och Bings generativa sök
[32:39] Default search, Chrome-tillägg och Meta AI
[37:22] Hur generativ AI förändrar sökupplevelsen
[45:38] Vad generativt sök betyder för SEO
[48:32] Tips och råd till för att synas i generativt sök
Länkar
Alexander Öqvist på LinkedIn
Synlighet (webbsida)
Pontus Vippelius på LinkedIn
AdRelevance (webbsida)
Introducing ChatGPT search - OpenAI (artikel)
AI Overviews in Search are coming to more places around the world - Google (artikel)
Meta is reportedly working on its own AI-powered search engine, too - The Verge (artikel)
The next step in Bing generative search - Microsoft (artikel)
Perplexity AI search (sökmotor)
AI vs. SEO: What does the Future of Search look like? - Sistrix (artikel)
Få en kostnadsfri varumärkesrapport - Mynewsdesk (samarbete)
Tony intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass