Avsnitt 142 med Annika Grumert Klang på Oculos om the state of marketing automation och vad som krävs för att lyckas med det 2025.
Allt från hur tekniken och verktygen har utvecklats de senaste åren till hur Annika ser på marketing automation. Och vi pratar massor om verktyg och vad som är viktigt att tänka på när man väljer system.
Annika berättar också om automationerna vi måste ha på plats.
Du får dessutom höra om:
Hur man får ut mer av sitt verktyg
Från kampanjstyrt till automationer
Varför datamodellen är så viktig
Trender inom marketing automation
Kunders förväntan på dataanvändning
Om gästen
Annika Grumert Klang är vd på Oculos och har lång erfarenhet från såväl specialistroller som ledande roller inom marketing automation och martech.
Oculos som hon leder idag är en CRM- och martechbyrå som har ett extra fokus på lojalitetsprogram och kundklubbar. Annika är dessutom med i min expertpanel där hon skriver om just martech-nyheter.
Tidsstämplar
00:00 Introduktion
02:04 Marketing automation och omnikanal
07:12 The state of marketing automation 2025
12:00 Populära verktyg och att välja system
20:49 Strategi och de viktigaste automationerna
26:46 Nyhetsbrev och kampanj vs automation
31:52 Frequency cap, öppningsgrad och klick
35:51 Marketing automation är mer än bara e-post
39:23 Nycklarna för marketing automation 2025
41:34 Generativ AI och omnikanal-trender
45:49 Förstapartsdata och kunders förväntan
Länkar
Annika Grumert Klang (LinkedIn)
Oculos (webbsida)
Verktyg
Salesforce
Microsoft Dynamics
Adobe Marketo
Klaviyo
Voyado (svenskt)
Rule (svenskt)
Agilic
ActiveCampaign
Mailchimp
Braze (för app)
HubSpot
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)
--------
25:23
Myter kring förstapartsdata och hur den kan aktiveras smartare – Ted Solomon #141
Avsnitt 141 med Ted Solomon på Ctrl Digital där vi djupdyker i begreppet förstapartsdata och hur marknadsförare bör arbeta med det.
Vi pratar om allt från vad förstapartsdata är och hur Ted brukar definiera begreppet. Till vilka olika typer av förstapartsdata det finns. Ted förklarar också varför den här typen av data är viktigare än någonsin för marknadsförare.
Och vad han ser hindrar många företag från att arbeta med det.
Du får dessutom höra om:
Olika sätt att samla in förstapartsdata
Vad som krävs för att samla och hantera den
Vanliga myter kring förstapartsdata
Vad det innebär att aktivera den här datan
Och exempel på vad det innebär i praktiken
Om gästen
Ted Solomon är vd och grundare av Ctrl Digital. Han är i grunden digital analytiker och fokuserar idag på datainsamling och aktivering av förstapartsdata. Han har även lång erfarenhet av att bygga upp measurement-avdelningar på stora bolag som Entercard och Klarna.
Ctrl Digital är en specialistbyrå inom digital analys och teknisk mätning. Där hjälper han och hans team företag att samla in, strukturera och aktivera sin data, framför allt inom försäljning och marknadsföring.
Tidsstämplar
00:00 Introduktion
02:34 Förstapartsdata vs andra- och tredjepartsdata
06:24 State of förstapartsdata 2025
13:24 Myter och hur företag arbetar idag
22:21 Business case kring förstapartsdata
26:15 Samla in och hantera på rätt sätt
31:58 Vikten av analys och tydligt mål
37:36 Komma igång med aktivering av datan
42:36 IKEA Family och exempel på aktivering
47:21 Teds tips och råd till marknadsförare
Länkar
Ted Solomon (LinkedIn-profil)
Ctrl Digital (webbsida)
Migrera, kom igång och få ut mer av Google Analytics 4 – Ted Solomon #104 (poddavsnitt)
Funnel (verktyg)
Supermetrics (verktyg)
Google Tag Manager (GTM) (verktyg)
Google BigQuery (verktyg)
CDP Institute (resurs)
RFM Segmentation Using Bigquery - Ctrl Digital (artikel)
Building a Marketing Data Warehouse in BigQuery - Ctrl Digital (artikel)
First-Party Data Activation Playbook - Think with Google (whitepaper)
IKEA-caset med förstapartsdata - Loyalty Point (case)
Gartner: Marketing Budgets: Benchmarks for CMOs in the Era of Less (resurs)
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)
--------
54:45
Fokus, produktivitet och att få mer gjort som marknadsteam – Oskar Eklind #140
Avsnitt 140 med Oskar Eklind om produktivitet för marknadsteam. En fortsättning på vårt samtal i avsnitt 132.
Vi pratar bland annat om vad han ser utmärker de marknadsteam som är riktigt produktiva och varför tydlighet, fokus och struktur är så viktigt. Och allt från hur team bör jobba med prioritering av projekt och kampanjer till hur vi bör tänka kring möten.
Samt hur Oskar anser att marknadsteam bör använda teknik och automatisering för att bli mer produktiva.
Du får dessutom höra om:
De största fokustjuvarna för marknadsteam
Interna briefer och hur man arbetar med det
Tips och råd kring projekthanteringsverktyg
Hur man får bättre struktur på filer och resurser
Och ett riktigt bra tips för mötesanteckningar
Om gästen
Oskar Eklind är marknadsföraren och inhousebyråchefen på Storytel som blev produktivitetsexpert. Eller Fokus-PT som han själv säger.
Han hjälper idag marknadsförare och marknadsteam att skapa struktur, bli mer produktiva och fokuserade. Oskar utbildar i och föreläser om produktivitet. Han har också skapat Fokuskursen för egenföretagare, marknadsförare och team.
Tidsstämplar
00:13 Introduktion
02:36 Det som utmärker produktiva marknadsteam
09:20 Tydlighet, mandat och prioritering för team
15:08 Fokus, tidstjuvar och problemet med möten
22:06 Struktur, projekthanteringsverktyg och filer
32:25 Bättre mötesanteckningar med AI
38:38 Automatiseringar i projekthanteringsverktyg
42:29 Smarta interna briefer och beställningar
Länkar
Oskar Eklind på LinkedIn
Oskar Eklind på YouTube
Oskars webbsida
Fokuskursen 1:1 och Team
Bli mer produktiv som marknadsförare med struktur och fokus – Oskar Eklind #132 (poddavsnitt)
Oskars briefmall (resurs)
Why It’s So Hard to Focus at Work (Hint: It’s not you, it’s your workplace) - Todoist (artikel)
Building a Company Handbook - Todoist (artikel)
Dear Manager, You’re Holding Too Many Meetings – HBR (artikel)
Communication Overload: Our research shows most workers can’t go 6 minutes without checking email or IM – Rescue Time (artikel)
How to Optimize Project Management with Automation - ClickUp (artikel)
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)
--------
52:31
Marketing funnels, deras roll inom marknadsföring och funnelns död – Erik Modig #139
Avsnitt 139 med Erik Modig om funnels och deras roll i marknadsföring. Och huruvida funneln är död eller inte.
Vi pratar bland annat om vad en funnel är och vad som är skillnaden på en funnel, en kundresa och en köpresa. Erik går även igenom misstag som han ser att många varumärken gör kring funnels, och hur man bör använda funnels strategiskt i sin marknadsföring.
Och varför han ser funnels som ett bra planeringsverktyg.
Du får dessutom höra om:
Vad det finns för olika typer av funnels
Varför så många pratar om funnels död
Bluffen kring att mäta digitala kundresor
Hur man bygger effektiva funnels idag
Och risken med att inte bygga kännedom
Plus ett gäng med bra tips och best practice för hur man bör tänka kring funnels i sin marknadsförings- och marknadsstrategi.
Om gästen
Erik Modig är författare och forskare vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Och en väl anlitad föreläsare inom marknadsföring.
Hans senaste bok Bang for the buck blev utsedd till årets marknadsföringsbok 2017. Erik är också grundare av kursplattformen Marketing Levels där han samlar allt sitt kunnande inom marknadsföring.
Tidsstämplar
00:24 Introduktion av avsnittet
02:25 Vad en funnel är och dess roll i marknadsföring
06:55 Skillnaden på en funnel, kundresa och köpresa
13:24 Varför vi pratar om funnels död
19:28 Gen Z och utmaningar med spårning
26:01 Hur vi ska använda funnels i marknadsarbetet
32:40 Funnels för affärsområden och segment
40:06 Om hur man bör ta fram sin övergripande funnel
47:32 Olika typer av funnels-modeller och avslutande tips
Länkar
Erik Modig på Linkedin
Marketing Levels (webbsida)
Missa inte heller de tidigare poddavsnitt jag har gjort med Erik:
Marknadsföringspsykologi: Erik Modig #21
Nycklarna till en framgångsrik marknadsplan: Erik Modig #58
Varumärkesstrategi och att bygga ett starkt varumärke #93
Metoder och verktyg för att sätta en bra marknadsbudget – Erik Modig #116
AARRR: 5 Metrics to Grow Your Business (Pirate Metrics) - Gust de Backer (artikel)
Everything you need to know about sales and marketing funnels - Funnel (artikel)
Competing on Customer Journeys - Harvard Business Review (artikel)
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)
--------
52:52
AI, trender och tips för att bygga högpresterande marknadsteam 2025 – Simon Milton #138
Avsnitt 138 med Simon Milton om att bygga och utveckla marknadsteam. Det här avsnittet produceras i samarbete med Digitalenta.
Vi pratar i avsnittet framförallt om de större trender som påverkar hur vi bygger marknadsteam idag och framåt. Inte minst hur AI förändrar hur vi tänker kring olika kompetenser, roller och krav på marknadsförare.
Samt nycklar och tips för att bygga högpresterande marknadsteam.
Du får dessutom höra om:
Varför flexibilitet blir viktigt i marknadsteam
Hur marknadsteamen förändras framöver
Att det fortsatt är stort fokus på martech
Vad kompetensplanering är och vad man gör
Och trender kring intern vs extern kompetens
Simon delar också ett gäng konkreta tips för hur marknadsförare kan lyckas framöver.
Om gästen
Simon Milton är VD och grundare av Digitalenta. En kompetenspartner inom digital marknadsföring och kommunikation som hjälper företag hitta och attrahera rätt personer rätt med kompetens. Oavsett om det gäller fasta tjänster, inhyrd personal eller kortare projekt.
Simon har en bakgrund som konsult inom webbanalys, datadriven marknadsföring och som vd på en digital marknadsföringsbyrå. Idag fokuserar han på att hjälpa marknadschefer och ledare att bygga och utveckla högpresterande marknadsteam.
Tidsstämplar
[00:00] Introduktion
[02:06] 3 trender kring att bygga marknadsteam
[08:32] Vad AI innebär för hur vi bygger marknadsteam
[11:05] Generalister vs specialister
[19:16] Martech, fokus på teknik och flexibilitet
[22:29] Kompetensplanering för marknadsteam
[25:56] Intern vs extern kompetens
[28:58] Nycklar för högpresterande marknadsteam
[35:10] Tips och råd till marknadsförare
Länkar
Simon Milton på Linkedin
Digitalenta (webbsida)
Digitalenta Peer Learning (nätverk)
MarknadsAvdelningen ’23 - Sveriges Annonsörer/Kapero (rapport)
Boka en kostnadsfri session med Simon för att utveckla en kompetensplan
Tony intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass