Powered by RND
Lyssna på Tro och förnuft i appen
Lyssna på Tro och förnuft i appen
(2 266)(249 698)
Spara kanal
väckarklocka
Sleeptimer

Tro och förnuft

Podcast Tro och förnuft
Sändaren
En samtalspodd om mötet mellan vetenskap och religion, filosofi och teologi, kyrka och samhälle. Med Peter Berntsson, Christoffer Skogholt och Erik Åkerlund.
Mer

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 78
  • Avsnitt 77: "How Compassion Made us Human" Är det empati som är nyckeln till människans evolutionära framgång?
    Penny Spikins är Professor of the Archeology of Human Origins på University of York och författare till boken How Compassion Made us Human som vi diskuterar i dagens avsnitt. Spikins företräder i denna bok tanken att det som kännetecknar människans evolutionära framgång och hennes biologiska niche är samarbete och empati. När det gäller människans evolution (och för den delen inte bara människans evolution) behöver vi vända på ett vanligt perspektiv: att det är dominans och egoism som gynnas av det naturliga urvalet och är "adaptivt". För en varelse som enbart kan överleva som samarbetande, uppstår selektionstryck för egenskaper som pålitlighet och beredvillighet att dela med sig. Spikins bygger sitt resonemang dels utifrån arkeologiska fynd, dels utifrån en allmän förståelse av hur evolutionen kan främja samarbete och empati och dels med en analys av samtida jägar- och samlarsamhällen. Varför har vi då ofta tänkt på "naturligt urval" som en process som bara gynnar den enskilde som dominerar, den starke? En orsak, föreslår Spikins, är att de egenskaper som gynnar samarbete och långsiktiga ömsesidigt belönande relationer, visar sin "adaptivitet" över tid och inte i främst i en enskild interaktion.   Om vi tänker på alla interaktioner som engångsinteraktioner så kan det verka som att det adaptiva är att försöka roffa åt sig mer än den andre.   Men om interaktioner upprepas och vi upprepade gånger är beroende av varandras hjälp, för att lösa problem som hör till överlevand så måste vi försöka hitta en grund för en långsiktigt hållbar relation. Och då blir egenskaper som pålitlighet och generositet adaptiva. Som Spikins skriver på s. 184:   "No other animal has developed a deep-seated collaboration such as ours which depends on moral worth, rather than mere instinct to protect kin. The value of being seen as trustworthy, generous or sensitive would put increasingly strong selection pressures on moral emotions and ways of displaying and identifying them."
    --------  
    51:36
  • Avsnitt 76: Sarah Coakley om evolution och naturlig teologi
    Det här avsnittet utgörs av en föreläsning av Sarah Coakley som fram till 2018 var Norris-Hulse professor i teologi vid Cambridge University och mellan 1995 och 2007 Mallinckrodt Professor of Divinity vid Harvard University.   Föreläsningen har titeln: "Contested Meanings: Evolutionary Cooperation and the Continuing Possibility of a Natural Theology." I föreläsningen försöker Coakley göra två saker: Dels presentera en ny förståelse av naturlig teologi inspirerad av 1800-talsteologen John Henry Newman och hans begrepp "the illative sense".  Kärnan i detta begrepp är att det har att göra med förmågan att fälla välgrundade omdömen även i frågor som  inte tillåter ett rent deduktivt resonemang.  Coakley menar att detta inte minst har att göra med när vi försöker förstå helheten av något, dess karaktär. Ett exempel kanske kan vara när vi försöker tolka en riktigt bra och intressant film.  Det finns en viss subtilitet i en bra film som gör att man inte kommer fram till sin tolkning på ett rent deduktivt sätt, utan på ett mer hermeneutiskt vis där man inte kan peka exakt på vad som motiverar denna tolkning även om tolkningen kastar ljus på filmen på en helhetsnivå. Det andra Coakley vill göra i sin föreläsning är att argumentera för att fenomenet med samarbete i evolutionen är signifikant för att förstå världen på en helhetsnivå, ur ett teologiskt perspektiv. Coakley menar att detta fenomen - att samarbete uppkommer genom flera olika vägar och på flera olika sätt i den evolutionära processen - antyder en målinriktning eller teleologi där samarbete eller för att använda ett teologiskt begrepp: produktivt offer, kan spela en nyckelroll.
    --------  
    1:08:47
  • Avsnitt 75: Fully Alive av Elizabeth Oldfield
    "Guds ära är den fullt levande människan" sa kyrkofadern Irenaeus (130-202). Tanken är att människan förhärligar Gud ju mer helt och fullt hon lever och återspeglar Gud. Detta citat är bakgrunden till titeln på Elizabeth Oldfields bok Fully Alive: Tending to the Soul in Turbulent Times där Oldfield använder de sju klassiska dödssynderna - som vrede, högmod, avundsjuka - som en modell för att analysera de krafter och tendenser inom och utom oss själva som kväser vår längtan och försök att leva mer hela och fulla liv. En bärande tanke i Oldfields bok är att synd är "disconnection": från andra människor, från Gud, från oss själva och våra autentiska behov. Boken är i hög grad både en samtidskritik och en teologisk självhjälpsbok. Oldfield blandar i denna bok klassiska teologiska insikter med öppenhet kring de olika dödssyndernas närvaro i hennes eget liv (och ibland hur hon överkommit dem) samt modern psykologisk forskning som stödjer resonemanget att dödssynderna hindrar oss från vara "fully alive". Det här är en bok som visar på dödssyndernas relevans som ett analytiskt ramverk för att fördjupa förståelsen av sitt eget liv och vad som hindrar en ifrån gemenskap och kontakt och därför från att leva mer fullt. Elizabeth Oldfield har tidigare arbetat som journalist på BBC, som direktor för tankesmedjan Theos think tank och är nu fristående skribent, föreläsare och poddare. Hennes podcast heter The Sacred och görs i samarbete med tankesmedjan Theos. Torbjörn Freijs organisation "Celebrate recovery" nämns i podden. En intervju med Freij finns här.
    --------  
    1:01:14
  • Avsnitt 74: Samtal med Philip Geister om eskatologi och ignatiansk spiritualitet
    I detta avsnitt samtalar vi med Philip Geister, rektor och lektor på Newmaninstitutet och författare till boken "En Gud för de levande" som vi diskuterade i avsnitt 73. Vi inleder med att låta Geister respondera lite på vårt förra avsnitt, och går sen in på en av inspirationskällorna för Geisters bok och teologiska reflektion: den tyske teologen Karl Rahner (1904-1984) som var en av 1900-talets mest inflytelserika teologer. Sedan diskuterar vi Rahners text "The Ignatian Mysticism of Joy in the World" där Rahner talar om en hållning av beredskap och villighet att sändas in i världen - "weltfreudigkeit" som Rahner kallar det.  Vi diskuterar bland annat hur Rahners i denna text, rätt kärva syn på världen, relaterar till den analoga syn som Rahner uttrycker i många andra texter. I denna text finns det formuleringar som drar åt det "dialektiska" och frågan är hur den sene eller "mogna" Rahner skulle se på de formuleringarna? Skulle han vilja modifiera sig, eller är det så att den hållning Rahner beskriver här, är ett moment som behövs även i en analog syn på relationen mellan Gud och skapelsen?
    --------  
    1:07:23
  • Avsnitt 73: En Gud för de levande - en introduktion till kristen eskatologi (del två)
    Eskatologi är inte "kristen framtidsforskning" menar Philip Geister i sin bok En Gud för de levande - en introduktion till kristen eskatologi (Artos 2023). Eskatologi handlar, menar Geister, snarare om ett djupseende än ett framtids-seende. Detta djupseende kan vi öva oss i genom att gå in i den kristna "minnes- och tolkningskulturen" som är korsformad. Korset avslöjar nämligen Guds generella sätt att handla: Gud låter oss inte slippa det negativa i skapelsen, men kan även låta det negativa transformeras i uppståndelsen. Ett eskatologiskt hopp är därför inte samma sak som optimism - tron att allt bara blir bättre. Hoppet innebär att även när katastrofen inträffar är Gud med oss, och att Gud kan transformera även det negativa som drabbar oss. Döden är inte den första fienden, utan den sista, säger Geister med en hänvisning till nya testamentet. Med det menar Geister att vi bör öva oss i att se hur Gud har handlat i historien - både vår egen och andras - för att förvandla negativa situationer till nytt liv och ny mening.  Mot bakgrund av en sådan tolkningsnyckel kan vi sedan försöka se på vårt eget livs och världens slut med en blick som är hoppfull, även om den inte alltid är optimistisk. Länkar till saker vi nämner i podden: Avsnitt 20: "Filosofin och sökandet efter livets mening" om Pierre Hadots tanke om att den klassiska filosofin handlade om att odla ett existentiellt förhållningssätt. Peters blogginlägg om QAnon.
    --------  
    1:07:41

Fler podcasts i Religion och spiritualitet

Om Tro och förnuft

Podcast-webbplats

Lyssna på Tro och förnuft, Spökjakt På Riktigt – LaxTon Podden och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner
Radio
Sociala nätverk
v6.28.0 | © 2007-2024 radio.de GmbH
Generated: 11/20/2024 - 4:42:48 AM