I vårens första avsnitt har Donia sett den norska filmen Open Call av den norska konstnären Sille Storihle. Den behandlar en tävling för ett offentligt monument och är en sorts satir. Men över vad egentligen? Göteborgs konsthall stänger inför sin flytt till Gamlestaden – vi hissar och dissar. Till slut är det dags att bada i omslutande matematisk musik på konsthallen Mint och lyssna till protestsång från Pakistan på Konsthall C i Hökarängen.
--------
37:55
Musikalens år
I själva verket fick ett socialt ryck och bjöd in scenkonstpodden Kritcirkeln för en gemensam podd. Hur ser vårt kritikarbete ut och vad har det för svårigheter? Vi utropar musikalens år och ser närmare på ”Fallet Bogdan” och konstnärlig forskning. Men ingen vill riktigt förutspå 2025. Med Cecilia Djurberg, Donia Saleh, Ulrika Stahre och Loretto Villalobos.
--------
1:09:41
Från gallerirundans scengolv
I själva verket funderar på begreppet omsorg i konstvärlden med anledning av Runo Lagomarsinos utställning på Marabouparken, ser Katalin Ladik på Moderna museet och tar en snabb sväng på Stockholm Gallery Weekend (och tyvärr till en utställning som stänger redan den 16/11). Korta ljudklipp från Ladiks ”Die Frauen” (1978) och ”Jugoslavian hymn” (1971).
--------
30:09
Från underjord till undermedvetet
Inspirerad av Konstväxlingar, nya verk på en handfull stationer i Stockholms tunnelbana – tillgängligt för den som har månadsabonnemang – fördjupar sig Donia i det offentliga rummets sociologi. Från underjorden rör vi oss till det undermedvetna och Ulrika försöker ringa in surrealismens svanesång i Paris. Dessutom: överskattat och underskattat.
--------
35:38
Performance, arkitektur och överskattning
I själva verket är tillbaka med en första höstträff. Vi har varit på September sessions – bland annat ”Cruising for a Bruising” med Rosa Aiello & Dylan Aiello – och försökt delta i performances. En av oss har besökt Manifesta i Barcelona. Och även denna gång frågar vi oss vad som är över- och underskattat. Med Donia Saleh och Ulrika Stahre.