22. Dimen Hama Abdulla. Allt jag gör handlar om att bli fri
För två år sedan köpte Dimen Hama Abdulla en bunt tjocka papper och ett paket vanliga färgpennor, sådana som barn ritar med. Hon började planlöst teckna och snart var hennes enrummare full med stora, färgstarka verk som hon ständigt längtade efter att få arbeta med. Dimen är en hyllad dramatiker, men inte många vet att hon också gick på Kungliga konsthögskolan för över tio år sedan. Nu när hon har hon bestämt sig för att måla igen vill hon återknyta till hur hon skapade som barn. KONSTNÄRSKAPET följer Dimen dagarna före och efter hennes första gallerivernissage. Vi pratar om att välja färgpennor istället för oljefärger, om skapandets betydelse när man har sex syskon och en kontrollerande far, om att känna sig lost på konsthögskola och mycket mer. Avsnittet är producerat av Sofia Curman tillsammans med Tomas Rajnai och Jens Nielsen. Foto: Pierre Björk
--------
43:52
21. Helena Lund Ek. Den dubbelt skapande konstnären
När Helena Lund Ek blev gravid ville hon se hur andra konstnärer skildrat graviditeten i konsten. Men hon upptäckte att det fanns ett stort hål i konsthistorien. Under graviditetens nio månader och året efter förlossningen arbetade hon inför sin gigantiska utställning "The Pregnancy Show". KONSTNÄRSKAPET träffar henne i den vanliga post-utställnings-dippen, när alla målningar ställts undan i hennes mammas källare. Vi pratar om vad som kan komma ur flyttkaos, att måla självutlämnande och om att organisera sin egna utställningar helt själv. Det handlar också om porträttmåleri och hur användbar förmågan att fånga en blick kan vara vid exempelvis ett lägenhetsköp. Avsnittet är producerat av Sofia Curman, Jens Nielsen och Tomas Rajnai.
--------
48:56
20. Katarina Löfström – Visuella oneliners
För några år sedan hittade Katarina Löfström en katalog från en utställning med konstnären Stefan Johansson. Hon kände inte till honom innan, men från den dagen finns han alltid med henne. Han målade nattlandskap i akvarell för hundra år sedan när elektriciteten var ny; hon gör abstrakta animationer till elektronisk musik, men hon kände ett omedelbart släktskap. Konstnärskapet följer henne veckorna innan hon ska öppna en utställning sida vid sida med Stefan Johansson på Thielska galleriet. I 25 år har Katarina Löfström varit en av Sveriges mest uppmärksammade konstnärer. Vi möter henne i ett samtal om att balansera på gränsen till det banala, om att ha ateljén i sitt huvud, om kärleken till film och om Sveriges bästa offentliga konstverk. Avsnittet är producerat av Sofia Curman, Jens Nielsen och Tomas Rajnai. Foto: Urban Jörén
--------
41:25
19. Carola Grahn. Storyn bakom verket
Carola Grahn bor i Malmö men tänker ständigt på Sápmi. På fjällen och hundskallen, och hur synen på naturen och andevärlden i den samiska världsbilden skulle kunna omsättas i nutidens livsstil. Hennes installationer är ofta avskalade och enkla, men bakom varje verk finns lager efter lager av berättelser. KONSTNÄRSKAPET följer henne under ett år där hon ställer ut jojkande träd, uppblåsbara fjälltoppar, staplar skulpturer av ved och förbereder sig för sitt största verk hittills – en mystisk ceremoni med 20 sjungande män i en skånsk skog. Avsnittet är producerat av Sofia Curman tillsammans med Tomas Rajnai och Jens Nielsen. Foto: Anders Norrsell
--------
43:31
18. Juan-Pedro Fabra Guemberena. Att skapa konst är som att vara en dålig förälder
Få svenska konstnärer har haft en sådan raketstart på karriären som Juan-Pedro Fabra Guemberena hade i början av 2000-talet. Hans examensprojekt från konsthögskolan, fotoserien True Colors, hamnade i Venedigbiennalen och bilderna har blivit närmast ikoniska. Men efter ett par explosiva år följde två decennier i ett tystare och lugnare tempo. I Konstnärskapet berättar Juan-Pedro om hur kvinnofällan också kan gälla män som vill vara med sina barn, om vilka Ikea-kartonger som blir finast konstverk och om processen att bli abstrakt målare mitt i livet. Avsnittet är producerat av Sofia Curman tillsammans med Tomas Rajnai och Jens Nielsen.