En podd av och för Svenska kraftnäts medarbetare. Här samtalar vi om våra bästa idéer, viktiga planer, genomförda och pågående aktiviteter. Det handlar om dig o...
59. Förenklad prognos sparar tid för hela organisationen
Svenska kraftnät växer och våra ekonomiska prognoser blir mer och mer omfattande. Istället för att lägga till valde vi att kraftigt förenkla en av årets prognoser. Och att ta bort blev en framgång. Hör Christina Larsson, Ulrika Erlandsson Keijser, Anna Gidlund och Peter Wigert berätta om effektiviseringsarbetet i senaste avsnittet av Kraftnätspodden. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
23:04
58. Minskade kostnader för finansiella säkerheter i anläggningsprojekt
Det finns både tid och pengar att spara om vi minskar kraven på bankgarantier och finansiella säkerheter i våra anläggningsprojekt. Annika, Anders och Anika såg behovet att förändra, och sedan årsskiftet finns nya rutiner på plats. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
34:03
57. Plocka isär problemet tillsammans
Och dela upp utmaningen i mindre delar, så små att man inte kan låta bli att göra dem, det är ett enkelt men mycket värdefullt tips från Annika och Yvonne i det nya avsnittet av Kraftnätspodden. Nu är nya rutiner igång som sparar nästan 200 arbetstimmar varje år, mycket tid för en mindre enhet. Tid som istället kan läggas på annat utvecklingsarbete och i förlängningen ett ännu mer effektivt Svenska Kraftnät.Ediel är en standard och en informationsportal i den svenska energibranschen och som de aktörer som tecknar avtal med Svenska kraftnät lovar att följa och använda. Här hanteras all information som exempelvis rapportering av mätvärden. Värden som låg till grund för den avgift alla användare med och betalar för drift och utveckling av systemet. Och just på det området fanns en möjlighet till en efterlängtad effektivisering. Resultatet är en lösning som spar cirka tre arbetsveckor och mycket frustration på en enhet, för den andra avdelningen är arbetsuppgifterna samma som tidigare, kanske försumbart mer administration. Men tillsammans har de fått en större förståelse för helheten och tycker att det varit väldigt roligt att kunna bidra till en bättre lösning för verksamheten.DeltagareYvonne Hellström, kraftsystemspecialistAnnika Persson, redovisningsekonomPeter Wigert, finansdirektör och programledare Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
19:14
56. Fler leverantörer till balansmarknaden!
Frekvensen i det svenska växelströmsnätet ligger på 50 Hertz. Där måste det alltid ligga. Till hjälp för att hålla balansen finns ett nätverk av reserver som kan kopplas på och av till stamnätet när de behövs. Dessa kallar vi för stödtjänster, de är en viktig del av ett fungerande elsystem. Nätfrekvensen avgörs av balansen mellan elproduktion och förbrukning. Och uppgiften att kontrollera den vilar på oss, på Svenska kraftnät, som hela tiden håller koll på att systemet är i balans. En stödtjänst kan vara allt från större vattenkraft, till små batterier i villor eller fastigheter. I det här avsnittet ska vi prata om arbetet som gjorts för att få in fler leverantörer av stödtjänster på balansmarknaden, och hur det påverkar Svenska kraftnäts effektivitet. Enhet Balansmarknad, där Anna Jäderström och Jenny Lagerkvist arbetar, har en stor uppgift att även hitta balansen mellan våra krav på leverantörer och driftsäkerheten, utan att tumma på kvalitet och säkerhet. ”Man måste förstå båda sidor. Om vi ställer superhöga krav ur ett kraftsystemperspektiv men som ingen resurs som kan möta, då är det ingen idé”, förklarar Jenny. Fler har börjat intressera sig för och förstå balansmarknaden. För att bli leverantör av stödtjänster ställer vi ett antal krav om hur mycket, hur snabbt och hur länge våra leverantörer kan leverera el till nätet. Och i takt med att behoven av el ökar så behöver vi fler leverantörer. Anna och Jenny tror att marknadens aktörer kommer vilja vara med och lösa utmaningen med de snabbt växande elbehoven, på lite olika men på bästa sätt. ”Det finns fortfarande outnyttjad flexibilitet i systemet”, säger Anna. Deltagare:Anna Jäderström, enhetschef, BalansmarknadJenny Lagerkvist, kraftsystemspecialist, BalansmarknadPeter Wigert, finansdirektör (poddens programledare) Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
35:39
55. Ny lösning för ”ankomstsamtal” sparar tusen timmar om året
Genom en ny digital lösning har vi kraftigt minskat antalet samtal till driftcentralen, när tekniker anmäler ankomst till underhållsarbete. Detta ger tid vi nu kan använda till annat.Underhållsarbete måste hela tiden utföras för att stamnätet ska fungera – varje dag och året om. Detta innebär också hundratals samtal dagligen till driftcentralen för att anmäla ankomst och lämning, så att driftcentralen ska veta på vilka anläggningar det befinner sig personal. Det handlar om 76 000 samtal på ett år. Webblösningen har lett till 20 000 färre samtal och gjort att driftcentralen nu kan använda tusen timmar om året till annat. Alla samtal kan dock inte tas bort. När det gäller elektriskt arbete måste man fortfarande prata med en eldriftsledare. Deltagare i podden: Joacim Lindbäck – it-projektledare Andreas Wikander – it-projektledare Ann-Margreth Jönsson – kravanalytiker inom programmet Digitalisering på nät Peter Wigert, finansdirektör (poddens programledare) Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
En podd av och för Svenska kraftnäts medarbetare. Här samtalar vi om våra bästa idéer, viktiga planer, genomförda och pågående aktiviteter. Det handlar om dig och dina kollegor på Svenska Kraftnät om att dela berättelser, erfarenheter och att lära oss av varandra. Om vårt uppdrag och om allt det vi gör tillsammans. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Lyssna på Kraftnätspodden, Podden Lika värde - en podd från Specialpedagogiska skolmyndigheten och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen