Byråkrati och förvaltning är väl inte de mest medryckande signalorden och för vissa kommer vi kanske verkligen att förtjäna epitetet ”Sveriges tråkigaste podd”....
Två EU-direktiv har via två betänkanden resulterat i två nya lagförslag, Cybersäkerhetslagen och Lagen om motståndskraft hos kritiska verksamhetsutövare. I detta avsnitt träffar vi särskilda utredaren Annette Norman som lett utredningen om hur de så kallade NIS2- och CER-direktiven ska implementeras i svensk lagstiftning. Att förvandla EU-rätt till nationell rätt är en vanligt förekommande uppgift för utredningar, men hur går det till i praktiken?
Nya regler om cybersäkerhet SOU 2024:18
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2024/03/sou-202418/
Remissvar: https://www.regeringen.se/remisser/2024/03/remiss-for-sou-202418-delbetankandet-nya-regler-om-cybersakerhet/
Motståndskraft i samhällsviktiga tjänster SOU 2024:64
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2024/09/sou-202464/
Remissvar: https://www.regeringen.se/remisser/2024/10/remiss-av-sou-202464-motstandskraft-i-samhallsviktiga-tjanster/
EU-direktiven:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/new-stronger-rules-start-apply-cyber-and-physical-resilience-critical-entities-and-networks
--------
47:55
”Staten och kommunsektorn – samverkan, självstyrelse, styrning” SOU 2024:43
Professor emeritus Lena Marcusson har utrett statens former för samverkan och dialog med kommuner och regioner. Ett tydligt uppdrag kan man tycka tills man inser den enorma komplexitet som det svårfångade begreppet samverkan kan omfatta. Dels finns det en stor variation av typer av samverkan, dels medför den svenska flernivådemokratin otaliga potentiella kombinationer av offentliga aktörer. Och till råga på allt så kan sakfrågor också överlappa varandra på olika sätt beroende på hur man skär tårtan. Går det överhuvudtaget att ha koll på detta?
Staten och kommunsektorn – samverkan, självstyrelse, styrning, SOU 2024:43:
https://www.regeringen.se/contentassets/7278e116b7f2402590ad771f30d2fa2e/staten-och-kommunsektorn--samverkan-sjalvstyrelse-styrning-sou-2024.pdf
Några axplock från betänkandets referenser:
Överenskommelser mellan regeringen och SKL inom hälso- och sjukvården – frivilligt att delta men svårt att tacka nej, Riksrevisionen 2014:20
https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2014/overenskommelser-mellan-regeringen-och-skl-inom-halso--och-sjukvarden---frivilligt-att-delta-men-svart-att-tacka-nej.html
Vanans makt – regeringens styrning av länsstyrelserna, Riksrevisionen 2019:2
https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2019/vanans-makt---regeringens-styrning-av-lansstyrelserna.html
Överenskommelser som styrmedel, Statskontoret
https://www.statskontoret.se/publicerat/publikationer/publikationer-2015/overenskommelser-som-styrmedel/
Att styra de självstyrande – en analys av statens styrning av kommuner och regioner, Statskontoret 2023:7
https://www.statskontoret.se/publicerat/publikationer/publikationer-2023/att-styra-de-sjalvstyrande--en-analys-av-statens-styrning-av-kommuner-och-regioner/
Utvecklingen av den statliga styrningen av kommuner och regioner 2022, Statskontoret
https://www.statskontoret.se/publicerat/publikationer/publikationer-2023/utvecklingen-av-den-statliga-styrningen-av-kommuner-och-regioner-2022/
--------
46:10
”Delad hälsodata” SOU 2024:33
I maj lämnade Utredningen om infrastruktur för hälsodata som nationellt intresse in sitt slutbetänkande. Utredaren Annemieke Ålenius gästar oss och berättar om varför hon tycker det är viktigt och brådskande med förbättrad informationsdelning mellan sjukvårdens aktörer. Lösningen som föreslås är både obligatorisk och frivillig interoperabilitet (det svåra i-ordet - se även avsnitt 3).
Detta är SOU-poddens första neddykning i det gigantiska e-hälsoområdet som fullständigt översållas av olika utredningar och initiativ. Någon som vet hur hänger allt ihop?
Delad hälsodata – dubbel nytta SOU 2024:33:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2024/05/sou-202433/
Samordnat juridiskt stöd och vägledning för hälso- och sjukvårdens digitalisering SOU 2023:83 (delbetänkande):
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/12/sou-202383/
Vidareanvändning av hälsodata för vård och klinisk forskning SOU 2023:76:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/11/sou-202376/
Samordnare för en nationell digital infrastruktur i hälso- och sjukvården Dir. 2023:177:
https://regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2023/12/dir.-2023177
Uppdrag för att möjliggöra en nationell digital infrastruktur för hälsodata:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/01/nytt-uppdrag-for-att-mojliggora-en-nationell-digital-infrastruktur-for-halsodata/
Bättre förutsättningar för uppföljning av hälso- och sjukvården, Utredningen om hälsodataregister Dir. 2023:48:
https://regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2023/04/dir.-202348
Vision e-hälsa 2025 – ett försök att styra genom samverkan, Statskontoret 2021:17:
https://www.statskontoret.se/publicerat/publikationer/publikationer-2021/vision-e-halsa-2025--ett-forsok-att-styra-genom-samverkan/
Några av uppdragen till E-hälsomyndigheten:
Färdplan för genomförandet av en nationell digital infrastruktur för hälso- och sjukvården (S2023/02108)
Utreda förutsättningarna för utveckling av en nationell teknisk lösning som möjliggör automatisk informationsöverföring till nationella kvalitetsregister (S2023/02109).
Uppdrag att ta fram och tillhandahålla en infrastruktur för ett nationellt vårdsöksystem (S2022/01372)
--------
55:32
Omorganisationer av myndigheter
Med jämna mellanrum dras kravet på att minska antalet myndigheter fram ur skrivbordslådan. Men hur många myndigheter behöver man och vad säger antalet egentligen? Hur myndigheter bör organiseras är givetvis en fråga som ständigt behöver omprövas i takt med att samhället förändras. Just nu pågår flera olika arbeten med att utreda sammanslagningar och avvecklingar men även uppspjälkningar av myndigheter. I detta avsnitt diskuterar vi betydelsen av organisation i förhållande till behov av förändring.
Kommer på provet:
Parmyndigheternas redovisningar:
https://www.arbetsgivarverket.se/aktuellt/nyheter/2024/myndigheter-lamnar-underlag-till-regeringen-om-sammanslagningar-av-de-egna-organisationerna/
Översyn av mindre myndigheter:
https://regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2023/09/dir.-2023132
https://regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2024/02/dir.-202423
Ny myndighetsstruktur för finansiering av forskning och innovation (SOU 2023:59): https://regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202359/
Från många till en – sammanslagningar av myndigheter (RiR 2010:3):
https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2010/fran-manga-till-en---sammanslagningar-av-myndigheter.html
Hitta och läs riksdagsmotioner:
https://riksdagsmotioner.dh.gu.se/
--------
45:52
”En reform för datadelning” SOU 2023:96
Erik Janzon, rättschef på Skolverket, har lett en utredning om interpolaribitet...interopabilotep…i-n-t-e-r-o-p-e-r-a-b-i-l-i-t-e-t som lämnades till regeringen i december 2023. I detta avsnitt reder han ut några av de krångliga begreppen i anslutning till datadelning och vad utredningen anser att Sverige bör göra för att dels följa EU-regler, dels förbättra förvaltningens informationshantering.
Förkovra dig:
SOU:n https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/12/sou-202396/
DN:s ledare som omnämns: https://www.dn.se/ledare/det-har-ar-vad-som-star-pa-spel-nar-tidopartierna-forsoker-gora-s-fattigare/
Utredningen om interoperabilitet och hälsodata:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2022/07/dir.-2022-98
https://www.sou.gov.se/pagaende-utredningar/socialdepartementet/2022/06/s-202210-utredningen-om-infrastruktur-for-halsodata-som-nationellt-intresse/
Byråkrati och förvaltning är väl inte de mest medryckande signalorden och för vissa kommer vi kanske verkligen att förtjäna epitetet ”Sveriges tråkigaste podd”. Vi själva däremot tycker det är mer än intressant och spännande med utredningar och vad offentliga beslut bygger på för underlag.
För att sprida aningen mer ljus på det offentliga maskineriet har vi därför skapat SOU-podden med fokus på svensk förvaltning och då främst de statliga offentliga utredningarna (SOU) (https://www.sou.gov.se).
Vi tar upp och diskuterar innehåll, förslag och kvalitet på olika utredningar, främst men inte uteslutande inom områden som vi har ett hum om som digitalisering, säkerhet, integritet och informationshantering. Där utredningarna inte ges tillräcklig uppmärksamhet griper vi in. Givetvis förbehåller vi oss rätten till att ta upp det vi känner för även om det ligger utanför kommittéväsendets ramar som till exempel myndigheter egna rapporter med mera.
Vi som är erbjuder oss som era SOU-guider är två luttrade tidigare tjänstemän, Fia Ewald och Calle Lilius, som läst otaliga utredningar och remissvar.
Utredare och andra är välkomna att höra av sig med synpunkter och förslag på: soupodden[at]infobruket.se
Vinjettmusik: Hugo Ewald