Podden Lika värde - en podd från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande, oavsett funktionsförmåga, ska nå målen för sin utbildning.
I podden ...
Avsnitt 101: Språkstörning och matematiksvårigheter
Hur påverkar språkstörning inlärningen av matematik? Matematik innehåller väldigt många begrepp och har en elev då språkstörning kan det bli svårt att hänga med i matematikundervisningen. Det kan också vara svårt för eleven att förklara vad det är hon eller han inte förstår. I det här avsnittet pratar vi om kopplingen mellan språkstörning och matematik och vad man kan göra i skolan för att eleven ska kunna ta till sig matematikundervisningen. Medverkande är Jessica Borglund och Sofia Nyman, båda rådgivare på SPSM. Samtalsledare är Sara Hamrén Håkansson, kommunikatör på SPSM.
--------
28:37
Avsnitt 100: Språkstörning och flerspråkighet
Vilka faktorer påverkar språkutvecklingen hos flerspråkiga elever? Kan vi använda modersmålet som resurs i lärandet och i så fall hur? Det här samtalet handlar om hur vi i skolan kan göra undervisningen mer tillgänglig för elever med språkstörning och med ett annat modersmål än svenska. Gäster i studion är Mia Walther, rådgivare på SPSM och Hanna Helttunen, logoped på Hällsboskolan som är en av SPSMs specialskolor för elever med grav språkstörning. Spelades in i mars 2024 och är cirka 30 minuter långt.
--------
30:43
Avsnitt 99: Språkstörning och konsekvenser för lärandet
Vad innebär språkstörning? Hur påverkar det lärandet? I det här samtalet medverkar Anna Eva Hallin, doktor i logopedi vid Karolinska institutet och Mia Walther, rådgivare på SPSM om språkstörning och vad det kan ge för konsekvenser för lärandet. Samtalsledare är Sara Hamrén Håkansson, kommunikatör på SPSM.
--------
35:19
Avsnitt 98: Relationens betydelse för barn och elever med NPF
I det här avsnittet samtalar Måns Lööf och Danijel Lukic om relationens betydelse när man möter barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som ADHD och autism. I samtalet lyfter vi frågan utifrån skolans värld och uppdrag men kommer också in på idrottsrörelsens och andra organisationers roll i att vara bra mötesplatser för alla barn och unga. Måns är en erfaren föreläsare på ämnet och utbildar idrottsledare över hela landet. I grunden är han sjuksköterska på BUP i Gävle och KBT-terapeut. Danijel är talesperson och rådgivare på SPSM och möter ofta skolor och ger råd kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Han har även varit verksam som idrottsledare. Samtalsledare är Erika Bergman, pressekreterare på SPSM.
--------
33:38
Avsnitt 97: Hur skapar vi en organisation i skolan som är beredd på elevers olika behov?
Vilka förutsättningar, organisering och stöd behöver en verksamhet för att kunna ge elever i behov av stöd en bra utbildning? I det här samtalet lyfter vi blicken från klassrummet och undervisningen till skolchefs och huvudmannanivå när det gäller frågan om att ge stöd till elever med npf. Medverkar gör Elinor Kennerö Tonner, skolchef i Huddinge kommun, och Helene Fägerblad, rådgivare på SPSM. Samtalsledare är Erika Bergman, pressekreterare på SPSM.
Om Podden Lika värde - en podd från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande, oavsett funktionsförmåga, ska nå målen för sin utbildning.
I podden förklarar, fördjupar och diskuterar vi specialpedagogik och ger goda råd till dig som arbetar i eller har barn som går i förskolan och skolan.
Lyssna på Podden Lika värde - en podd från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kraftnätspodden och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen