Skolforskningspodden är en podd om forskning, undervisning och lärande.
I podden intervjuas forskare, lärare och andra verksamma inom skola och förskola. Ämn...
Dagens avsnitt av Skolforskningspodden handlar om hur man kan arbeta för att främja lika möjligheter och villkor för lärande och utveckling. Med utgångspunkt i den systematiska översikten Aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen diskuterar vi makt, könsstereotyper och betydelsen av att vidga elevernas intressen – att alla ska kunna göra mer. Vi tar upp behovet av att fundera över vilka individer som gynnas av ett visst arbetssätt, och att det ofta är ett fåtal individer som definierar normen. Dagens gäster är Helena Hill vid Södertörns högskola, och Nicklas Johansson vid Lundenskolan i Skövde. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in på distans i juni 2024. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
--------
25:18
Kroppsligt lärande i språkundervisningen
Dagens avsnitt handlar om kroppsligt lärande. Utifrån Kroppsligt lärande i språkdidaktik, en rapport i serien Sammanfattar och kommenterar, diskuterar vi det autentiska språkklassrummet. Vi pratar också om olika typer av aktiviteter i undervisningen som tar sin utgångspunkt i kroppens roll, som drama, gester och medvetet kroppsspråk. Dagens gäster är Camilla Bardel, professor i moderna språk med didaktisk inriktning, och Sara Andersson, förstelärare i språkutveckling. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in i april 2024. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman.
--------
24:11
Att begripliggöra historien
I dagens avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om undervisning i historia. Utifrån resultat och diskussioner i den systematiska översikten Historisk förståelse diskuterar vi bland annat hur man kan använda historiska frågor i undervisningen för att eleverna ska kunna sätta faktakunskaper i ett sammanhang. Vi pratar också om historisk empati, aktörer och strukturer och hur man kan främja en värderande kunskapssyn hos eleverna. Dagens gäster är Joakim Wendell, fil.dr, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstad universitet, och Ylva Sjöstrand, fil.dr, legitimerad gymnasielärare i historia och samhällskunskap, Nacka gymnasium. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in i mars 2024. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman.
--------
25:14
Samspel i musikundervisningen
Dagens avsnitt av Skolforskningspodden handlar om musik – ett ämne i ständig utveckling. Vi får ta del av resultaten i den systematiska översikten Att stödja elevers lärande i musik, som visar på fyra aspekter som är avgörande för elevers lärande. Vi diskuterar de översättningar som sker mellan musiken och representationer, och hur undervisningen kan präglas av att musik ofta är kopplat till identitet. Dagens gäster är Robert Petersson, lärare vid Parkdalaskolan i Ronneby, och Cecilia Wallerstedt, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Avsnittet spelades in i december 2023. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman
--------
24:30
Att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn
I dagens avsnitt diskuterar vi om hur man i förskola och förskoleklass kan främja och stödja språkutveckling hos barn med ett annat modersmål än svenska, samtidigt som barnens sociala inkluderingen står i fokus. Vi pratar om såväl flerspråkiga, flerkulturella och dialogiska principer, och går på djupet i dialogisk läsning. Vi diskuterar även hur man kan arbeta med återkoppling. Dagens gäster är Camilla Suarez, specialpedagog/pedagogisk handledare, Tellusbarn samt Eva Siljehag (fil.dr) och Rasmus Riad, universitetslektor respektive doktorand vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in i november 2023. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman
Skolforskningspodden är en podd om forskning, undervisning och lärande.
I podden intervjuas forskare, lärare och andra verksamma inom skola och förskola. Ämnena varierar och handlar om undervisning från förskolan till vuxenutbildningen.
Samtalen har ofta våra forskningssammanställningar som utgångspunkt, eller den praktiknära forskning som vi finansierar.