Powered by RND
PoddsändningarUtbildningBarn- och elevhälsopodden
Lyssna på Barn- och elevhälsopodden i appen
Lyssna på Barn- och elevhälsopodden i appen
(2 266)(249 698)
Spara kanal
väckarklocka
Sleeptimer

Barn- och elevhälsopodden

Podcast Barn- och elevhälsopodden
Barnochelevhalsopodden
Barn- och elevhälsopodden riktar sig till dig som arbetar inom förskolan och skolan och vill lära dig mer om hur du kan bidra till hälsa bland elever.

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 37
  • Arbeta med kränkande behandling, diskriminering och trakasserier del 1 - Det främjande och förebyggande arbetet
    Medverkande: Hanna Martinsson, barnrättsombud Utbildningskontoret och Therese Björnstam, leg. psykolog Centrala barn- och elevhälsan (intervjuare)   I det här avsnittet reder vi ut vad som är skillnaden mellan det främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet vid kränkande behandling, diskriminering och trakasserier. Varför det är viktigt att synliggöra och prata mer om det främjande arbetet i förskola och skola, dvs de saker vi gör på daglig basis utan att något har hänt för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för att varje barn och elev ska lära och utvecklas. Vi pratar också om vad forskningen säger i arbetet med kränkande behandling, diskriminering och trakasserier och vad vi kan göra för att förebygga och förhindra konflikter och kränkande behandling.   Hanna arbetar som Barnrättsombud på Utbildningskontoret, Norrköpings kommun. Barnrättsombudet har i uppdrag att bevaka barnperspektiv och barnrättsperspektivet inom Utbildningskontorets verksamheter utifrån ett 0 – 20 års perspektiv i kommunen. I sitt uppdrag som Barnrättsombud fungerar Hanna som ett konsultativt stöd till rektorer, personal, enheter och huvudmän i olika frågor som rör barns rättigheter i syfte att säkerhetsställa barnrättsperspektivet. Vårdnadshavare och barn kan vända sig till Hanna i frågor som rör kränkande behandling, diskriminering och trakasserier. Hanna fortbildar inom området barnrätt och barnkonvention, det främjande arbetet i förskola och skola, det främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet vid kränkande behandling, diskriminering och trakasserier samt hur förskolor och skolor kan arbeta med barns delaktighet och inflytande.   Lästips: Skapa trygghet för lärande ( 2022 ) Skolverket. Skapa trygghet för lärande – om skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling - Skolverket  
    --------  
    37:02
  • Motiverande samtal - MI
    Medverkande: Liria Ortiz, leg. psykolog och författare och Therese Björnstam, leg. psykolog Centrala barn- och elevhälsan (intervjuare)   Med anledning av att den fjärde utgåvan av Motiverande samtal – Att hjälpa människor till förändring och utveckling har kommit och att Liria Ortiz och Anna Sjölund arbetar med en ny utgåva av Motiverande samtal vid NPF spelar vi in ett samtal om MI med leg. psykolog och författare Liria Ortiz. Hon berättar om grunderna och förhållningsättet i MI, när MI kan vara en hjälp i skolan, både för individer och grupper, och vilka förändringar som har gjorts i de nya utgåvorna. Hon lyfter också fram hur MI kan anpassas till personer med NPF. Lästips Miller & Rollnick Motiverande samtal – Att hjälpa människor till förändring och utveckling Ortiz & Sjölund Motiverande samtal vid autism och ADHD (första utgåvan)
    --------  
    44:38
  • Språkutveckling - när ska vi reagera?
    Medverkande: Leg, logoped Ann-Sofie Björkman Taleman, enhetschef  Logopedimottagningen i Linköping, US och intervjuare leg. psykolog Sofia Månsson centrala barn- och elevhälsan Norrköping Hur ser en förväntad språkutveckling ut? Hur ska man veta när man ska reagera, med tanke på att det är naturligt att barn utvecklas i olika takt? Det och lite till pratar leg. logoped Ann-Sofie Björkman Taleman om i detta avsnitt av Barn- och elevhälsopodden.   Tips: Beskrivning av studie som visar att mängden prat i ett barns uppväxtmiljö har större samband med egen språkproduktion än faktorer som socioekonomisk status, kön och flerspråkighet. https://www.forskning.se/2024/01/22/barns-sprakutveckling-gynnas-av-mycket-prat/ Podcast om studien: https://www.pnas.org/post/podcast/adult-talk-and-childrens-speech   Lärpocket ”Förstå och arbeta med språkstörning” Av Anna Eva Hallin. https://www.nok.se/titlar/laromedel-b1/forsta-och-arbeta-med-sprakstorning/187d6e29-fe99-4f35-a641-da50beba0965   Bild på språkpyramid: https://images.app.goo.gl/uq5V8uAvcbWNRDYK8 Här finns samma bild i bättre upplösning, men i ett bildspel på 1177: https://www.1177.se/api/hjv/unit/SE2321000222-0257300/offers/8/files/1/Del%202.pdf  
    --------  
    42:42
  • Barn och sexualitet - inga konstigheter
    Medverkande: Sofia Månsson, leg. psykolog i förskoleteamet Centrala barn- och elevhälsan och Therese Björnstam, leg. psykolog Centrala barn- och elevhälsan (intervjuare)   Sofia Månsson arbetar som psykolog i Centrala barn- och elevhälsans förskoleteam och får ibland frågor om förskolebarns sexualitet. Många pedagoger tycker att det är svårt att närma sig och prata om onani och sexualitet hos förskolebarn. Sofia berättar i avsnittet om vad sexualitet hos barn innebär och hur det tar sig uttryck. Hon berättar också om olika strategier man som pedagog kan använda sig av när barn exempelvis ”fastnar i” onani på förskolan.   Boktips RFSU: Barns sexualitet en vägledning Rikshandboken för BVC: Barns sexualitet   I vissa barngrupper kan det finnas ett extra stort intresse för kroppen. Här finns material att inspireras av för att lyfta in ämnet i den pedagogiska verksamheten: RFSU: Snippor och snoppar Rädda barnen: Stopp! min kropp
    --------  
    22:56
  • Assisterande teknik
    Medverkande: Idor Svensson, leg psykolog, specialist i klinisk och pedagogisk psykologi, professor i klinisk psykologi Linnéuniversitetet och Therese Björnstam, psykolog centrala barn- och elevhälsan Norrköping (intervjuare) Assisterande teknik och dess plats i skolan kan väcka funderingar när allt fler röster höjs för att öka andelen tryckta läromedel i skolan. Lyssna på när Idor Svensson, professor och forskare, samtalar med Therese Björnstam om hur assisterande teknik utgör ett komplement i undervisningen, för vem det är absolut nödvändigt och hur lärare kan nyttja tekniken på bästa sätt. För dig som vill veta mera vänd dig till centrala barn- och elevhälsan i Norrköping. Länkar: https://www.svd.se/a/Gy1JKQ/debattorer-vissa-elever-behover-ta-hjalp-av-teknik https://www.mtm.se/ https://www.regeringen.se/artiklar/2024/01/regeringen-satsar-pa-okad-lastid-och-minskad-skarmtid/
    --------  
    26:49

Fler podcasts i Utbildning

Om Barn- och elevhälsopodden

Barn- och elevhälsopodden riktar sig till dig som arbetar inom förskolan och skolan och vill lära dig mer om hur du kan bidra till hälsa bland elever.
Podcast-webbplats

Lyssna på Barn- och elevhälsopodden, Swedish podcast for beginners (Lätt svenska med Oskar) och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner
Sociala nätverk
v7.4.0 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 1/28/2025 - 2:06:14 AM