Powered by RND
Lyssna på Health for wealth i appen
Lyssna på Health for wealth i appen
(2 266)(249 698)
Spara kanal
väckarklocka
Sleeptimer

Health for wealth

Podcast Health for wealth
Ann-Sofie Forsmark och Boel Stier
Health for wealth handlar om hållbar hälsa på jobbet - på riktigt. Hälsa som strategi och del av affärsplanen, långt från enstaka friskvårdsinsatser. Välkomna a...

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 347
  • 346: Stress kommer från sammanhanget. Inte individen.
    Hälsa är inte en individuell prestation. Stress på jobbet har ofta med det större sammanhanget att göra.För nio år sen startade vi den här podden för att samhället verkade ha fastnat i en rävsax. Sociala medier flödade över av tips och råd om personlig hälsa, men ingen pratade om hur man skapar ett friskt sammanhang. På arbetsplatser där människor blev sjuka av stress erbjöds stressföreläsningar - som om det var individens fel att den kände sig pressad och otillräcklig. Men stress och ohälsa är organisatoriska och samhälleliga problem, inte bara individens ansvar.Vi insåg att om vi ville göra något åt det här var arbetslivet en bra plats att börja. De flesta har ett jobb, och lyckas vi motverka stressen där är chanserna goda att det spiller över även på resten av livet.Dessutom visade forskning och erfarenheter att människor som mår bra, kan prestera bra. Och för att må bra behöver vi goda samarbeten, rätt resurser, handlingsutrymme och trygga ledare, som har tid att leda.Medvetenheten har ökatSedan vi startade 2016 har medvetenheten kring arbetsrelaterad hälsa ökat. Det är mer legitimt att prata om stress och ohälsa, och frågorna finns nu oftare på ledningsnivå i både privat och offentlig sektor. Kunskapen om friskfaktorer och proaktiva insatser har också förbättrats.Konkreta handlingar är mer ovanligaTrots det finns en klyfta mellan insikt och handling. Många arbetsplatser saknar förmågan att säga ”vänta lite nu”, stanna upp och reflektera: Vad är syftet med det här? Är det här hållbart?I nio år har vi lyft konkreta verktyg och inspirerat till dialog om organisatoriska förändringar som stärker hälsan långsiktigt. Resultatet är över 300 poddavsnitt som kan guida dig som vill jobba med det här i din organisation.Nu är det dags för Boel att lämna podden och fokusera på annat, men Ann-Sofie fortsätter precis som vanligt. Du som lyssnar kan förvänta dig inspiration, idéer och tips varje vecka där du lyssnar på poddar.Vår samarbetspartner Twitch Health vet att chefen är en nyckelperson för hälsa på arbetsplatsen. Men det är inte alltid så lätt för chefen själv att få till hälsa som blir av. Det blir en paradox: chefsparadoxen! De här frågorna kan hjälpa dig att hantera chefernas utsatta position.Vår samarbetspartner Effektiv Nu hjälper tjänstemän att minska stress och arbeta hjärnsmart och mer hållbart genom att förbättra den digitala kompetensen, främst i Microsoft 365 och Google G Suite. Läs mer om hur ni kan förbättra den digitala arbetsmiljön och ägna hjärnkraften åt rätt saker på Effektiv Nus hemsida. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
    --------  
    31:56
  • 345: Bli frisk, inte sjuk, av jobbet - del 3 (repris)
    Hur kan vi rusta oss för ett utmanande liv och arbetsliv? Så att jobbet hjälper oss att hålla oss friska istället för motsatsen.Negativ stress är olika för olika personer. Det handlar förenklat om att de krav vi upplever överstiger våra upplevda resurser – över tid. Så hur kan vi komma till rätta med det som utmanar oss, på ett hanterbart sätt?Modellen KASAMSom så ofta i den här podden använder vi oss av modellen KASAM som du hittar ett helt avsnitt om här. Kortfattat handlar KASAM om att använda begreppen:* meningsfullhet* begriplighet* hanterbarhet… för att kartlägga de miljöer vi är verksamma i, i vårt fall arbetslivet. Det kan hjälpa oss att se vad vi behöver stärka och på så sätt bygga en buffert av personlig motståndskraft som skyddar oss mot mot negativ stress.Vissa saker som stressar oss kan vi inte påverka, som krig, inflation eller matpriser. Då behöver vi istället hitta sätt att hantera och förhålla oss till dem.Andra saker kan vi både påverka och rusta oss inför. Det kokar ofta ner till en enda sak: att få till återhämtning i vardagen.Strategier som hjälperHär är några strategier som kan hjälpa:* Att skaffa goda vanor för hälsan som sömn och motion. Att motion bryter ned skadliga ämnen kan du läsa om här. Att naturen hjälper kan du lyssna mer om här.* Att vårda dina viktigaste relationer – de är avgörande för hälsan.* Att sätta gränser mellan jobb och fritid för att kunna vara närvarande där du är.Tips från er lyssnareHär är fler tips från er lyssnare:* Vi är ofta noga med att komma i tid till jobbet. Det är lika viktigt att komma i tid till sin ledighet.* Släpp saker lite oftare. Testa och se vad som händer.* Var killräcklig. Våga ifrågasätta när mer och mer saker läggs till.* Reflektera över hur det du gör faktiskt får dig att må.* Vägen till väggen kan vara väldigt rolig.Vår samarbetspartner motivation.se har många artiklar om utmattning. Vi hittade en fin text av Anneli Godman om vad hon hade önskat att hon hade vetat och gjort innan hon blev utmattad. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
    --------  
    50:43
  • 344: Jobba smartare och minska stress i din digitala arbetsmiljö
    Är din digitala arbetsmiljö ett verktyg eller en tidstjuv? Kanske både och? Med rätt kunskap och planering kan vi jobba smartare och minska stress.I en tid med många meddelandekanaler och ständiga notifieringar, blir frågan om hur vi skapar balans mellan effektivitet och återhämtning allt viktigare. Vi lät Linn Heuberger, försäljnings- och marknadschef, och Emelie Backlund, effektivitetskonsult, från Effektiv Nu ge sina bästa tips för hur de digitala verktyg vi har kan hjälpa oss istället för att stjälpa oss.Våra kalender- och mejlsystem, till exempel, är tänkta att hjälpa oss men blir ofta tvärtom källor till stress och ineffektivitet. Linn beskriver det som att många tjänstemän förväntas kunna tekniken utan att få någon riktig utbildning.
– Man får en dator och mobil, och sedan är det bara att köra. Vi löser det, men ofta går vi omvägar som stjäl tid.Ergonomi för hjärnanEmelie, med sin bakgrund som fysioterapeut, diskuterar vikten av "hjärn-ergonomi". Hon förklarar att en hållbar digital arbetsmiljö handlar om att skapa variation i arbetsdagen och planera den på ett sätt som undviker monotoni.
– Precis som kroppen behöver variation, behöver hjärnan det också. Vi måste balansera enkla och komplexa uppgifter och ta kontroll över vår dag, säger hon.Kontroll och struktur: nyckeln till effektivitetEtt återkommande tema är vikten av att skapa kontroll. Linn och Emelie lyfter flera praktiska tips:* Samla uppgifter på en plats: Genom att integrera mejl, att-göra-listor och kalender i ett system får vi överblick och kan prioritera bättre.* Minimera avbrott: Stäng av onödiga aviseringar för att skapa fokus.* Planera realistiskt: Skapa dynamiska planer och acceptera att inte allt kan hinnas med.Slut för dagen: en mental ritualEmelie lyfter den psykologiska effekten av att "städa skrivbordet", inte bara två gånger per år inför ledigheter, utan dagligen.
– Genom att göra en kort avstämning av vad som är klart och vad som behöver göras i morgon, kan vi släppa jobbet och få återhämtning, förklarar hon.I en värld av ständigt uppkopplat arbete är lösningen inte bara att lägga på fler verktyg, utan om att använda dem vi har rätt. Och att då och då ställa oss själva frågan "Lägger jag in tid på rätt saker?"Här kan du läsa mer om Effektiv Nu och deras utbildningar. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
    --------  
    40:52
  • 343: Ta bättre hand om hjärnan på jobbet
    Analytisk förmåga, komplex problemlösning, stresstålighet, förhandlingsförmåga - ska vi klara dagens arbetsliv behöver vi ta bättre hand om våra hjärnor. Hur det kan gå till pratar vi om med Kristina Bähr, barnläkare, chefshandledare och författare som driver Hjärnpodden. Nu senast är hon aktuell med en bok riktad just till chefer.Kristina betonar att hjärnans syfte är att se till vår överlevnad. Det gör att vi ofta beter oss på ett sätt som inte uppfattas som rationellt. Vi skjuter upp saker, fattar irrationella beslut och kanske undviker svåra samtal, till exempel i ledarrollen, för att sådana samtal exponerar oss för att bli uteslutna ur gruppen.För att få hjärnan att fungera bra, behöver vi verkligen ta hand om den!Informationsregnet i vardagen motverar fokusEtt exempel på en utmaning som hjärnan idag utsätts för är all information. Vi nås hela tiden av meddelanden och kommunikation i många olika kanaler, som pockar på vår uppmärksamhet. Jämför det med för några årtionden sen, när posten kom en gång om dagen.Tyvärr blir det lätt att i det här informationsregnet låta den viktiga tanketiden stryka på foten. När vi ständigt blir avbrutna blir det också svårt att återkomma till det fokus vi behöver för att kunna fatta bra beslut och det kan bli omöjligt att få saker gjort. Det blir ohållbart för vår hälsa på sikt.Motverka avbrytandekulturenDet råder en "avbrytandekultur" och i dagens arbetsliv har vi också mycket metaarbete - alltså allt det pusslande med kalendrar och mötestider som krävs bara för att komma fram till punkten när vi kan ägna oss åt våra arbetsuppgifter.Vi behöver själva se till att blockera tid i almanackan för det som kräver vårt fokus, och vi kan alla behöva fundera på vem och vad som styr och äger vår agenda.Känslor ger oss viktig informationFör att ge våra hjärnor den motståndskraft - resiliens - de behöver, är det bra att fundera på hur vi fungerar och reagerar i olika situationer. Vi behöver förstå känslomässiga reaktioner, både våra egna och andras och se dem som de viktiga informationssignaler de är.Något annat som skapar resiliens är att vårda goda relationer och arbeta med sin problemlösningsförmåga.Är du i en chefsroll rekommenderar Kristina att reflektera över vad din roll innebär, vilket ansvar du har och hur det påverkar din relation till dina anställda.Vår samarbetspartner Effektiv Nu hjälper tjänstemän att minska stress och arbeta hjärnsmart och mer hållbart genom att förbättra den digitala kompetensen, främst i Microsoft 365 och Google G Suite. Deras utbildningar gör ni på era datorer, i er digitala miljö, genom att kombinera forskningsbaserade strategier med konkreta verktyg. Läs mer om hur ni kan förbättra den digitala arbetsmiljön och ägna hjärnkraften åt det som den är tänkt för på Effektiv Nus hemsida. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
    --------  
    44:40
  • 342: Bli frisk, inte sjuk, av jobbet - del 2 (repris)
    Att jobba är i grunden bra för vårt välmående. Så här stärker vi det som får oss att må bra i arbetslivet.I del 2 av den här miniserien på tre poddavsnitt pratar vi om vad man kan göra innan problem och ohälsa uppstår. Det finns väl beforskade friskfaktorer och i det här avsnittet fokuserar vi på dem som främjar vår hälsa.1. En rättvis och transparent organisationMedarbetare behöver förstå varför beslut fattas i organisationen och känna att de är välmotiverade. Arbetsplatsen ska upplevas rättvis och transparent. Det bäddar för tillit.2. Ett närvarande, tillitsfullt och engagerat ledarskapDet kan se ut som väldigt höga mål, inte minst för ledarna som ska leva upp till dem, men det handlar om att cheferna ska ha tid och förutsättningar att leda. Ledarna visar vägen framåt, hjälper till med tydlighet och möter medarbetare med att bland annat stämma av förväntningar och krav.3. Delaktighet och inflytandeInflytande är viktigt för att känna autonomi och eget handlingsutrymme. Medarbetare behöver uppleva att de får vara med och påverka och utveckla verksamheten och sin arbetssituation. Det är dessutom ofta medarbetarna som har bäst insikter om vad som kan förbättras. Vi vet att Sveriges bästa verksamheter hela tiden jobbar med små förbättringar snarare än att enstaka, stora förändringar.4. En välutvecklad kommunikation och återkopplingI ett öppet samtalsklimat där alla kan komma till tals skapas förutsättningar för att få fram de bästa idéerna och för att bygga starka relationer. Regelbunden återkoppling både på individuella och gemensamma ansträngningar behöver byggas in i såväl struktur som kultur.5. Prioritering av arbetsuppgifterNär kraven ökar riskerar vi att ständigt lägga till fler och fler saker som ska göras. Istället behöver vi balans mellan krav och resurser. För att nå dit måste vi ligga före så att det är lätt att prioritera redan innan att-göra-listan blir för lång.6. Kompetensutveckling hela arbetslivetDe flesta vill känna att de utvecklas som yrkespersoner. Här behövs strukturer för att ta tillvara på och sprida kompetens och för var och ens personliga utveckling.Vår samarbetspartner Oxy Group vet att bra kommunikation är avgörande för ett gott ledarskap, effektivitet och lönsamhet. Ändå slarvar många chefer med det här. Att informera om viktiga saker i ett mejl går fort, men är det effektivt? Får du ett kvitto på om det du ville förmedla nått fram? Knappast. I ett blogginlägg skriver Kristina Sundbaum om hur du kan bli bättre på kommunikation genom att tänka på dina medarbetare lite mer som kunder. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
    --------  
    46:01

Fler podcasts i Näringsliv

Om Health for wealth

Health for wealth handlar om hållbar hälsa på jobbet - på riktigt. Hälsa som strategi och del av affärsplanen, långt från enstaka friskvårdsinsatser. Välkomna att lyssna! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Podcast-webbplats

Lyssna på Health for wealth, Avanzapodden och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner
Sociala nätverk
v7.1.1 | © 2007-2024 radio.de GmbH
Generated: 12/22/2024 - 1:08:26 AM