Välkommen till Järnvägspodden – Trafikverkets podcast för dig i järnvägsbranschen. Nyheter och fördjupningar publiceras i ett nytt avsnitt var tredje vecka.
Systematiskt och sammanhållet. Om systemansvar på järnvägen.
Konkurrensen är förvisso tuff, men kanske har Åsa Markström det just nu mest spännande uppdraget inom järnvägen. För frågan om sammanhållet systemansvar rymmer om inte oräkneliga så ändå väldigt många perspektiv som måste vägas in. Sammanhållet systemansvar låter kanske inte mycket för världen, men låt er inte luras. Bakom dessa två ord vilar betydelser och skeenden som rör mer eller mindre allt inom järnvägen. I grund och botten handlar det om ett förtydligande av det uppdrag Trafikverket redan har för att åstadkomma en bättre helhetssyn och inte minst en bättre leverans till både bransch och brukare. Den som har uppdraget att hålla samman alla frågor och perspektiv på systemansvaret är Åsa Markström. Vi har fått en pratstund med henne om bakgrunden till uppdraget, vad systemansvar egentligen är och vad det kommer innebära för järnvägen. Finns det stenar hon inte kommer vända på, och när ska resultaten presenteras? Och vad har ägg och blixtlås med allt att göra? Lägg till några korta nyheter och tankar från rälen så har du vårt tredje avsnitt för året. I nästa avsnitt tänker vi dyka ner i förberedelserna för en av årets järnvägshappenings – mässan Train & Rail.
--------
37:31
En halv special för 13 rätt. Om Team Trafik.
När Thomas Pettersson skulle gästa oss för att berätta om Team Trafik – VO Trafiks nya organisation – gjorde orsakskod sportlov/vabruari allt för att hindra poddens punktlighet och regularitet. Men pod blev det om de vägval som ska leda TR mot 13 rätt. Den 1 december trädde VO Trafiks nya organisation i kraft. Läget hade länge varit tufft, och troligen var det så att ingen var riktigt nöjd med tingens ordning. Ur det läget fick Thomas Pettersson i uppdrag att via ett förändringskansli och därpå följande transmissionsstöd ta ut kompassriktningen och lägga kurs/tidtabell för vägen till nöjda kunder och en stabil leverans, fungerande styrning och gemensam kultur, hållbar kompetensförsörjning samt inte minst effektiva och säkra arbetssätt. I samtalet kommer vi in på områden som vad den nya organisationen ska lösa, hur både personal och kunder involverats och hur kommer man kommer säkerställa att organisationen åstadkommer det man vill – ett högre värde för kunder, resenärer och godstransportköpare. Med andra ord en hel del både vem, vad, vilka, när, hur och varför – även om det säkert kunde varit fler för att få 13 rätt. Lägg till lite korta nyheter, samt ett och annat läs- eller lyssningstips, så har ni bilden av årets andra avsnitt. En halv special med bara en programledare, men nästan en hel halvtimme om Team Trafik. Om tre veckor är vi tillbaka, kanske kan vi reda ut begreppen lite tydligare då!
--------
34:19
Stark öppning om pansaris och vinterunderhåll.
Järnvägspodden är tillbaka för en ny säsong, och vi går ut hårt på tema pansaris och vinterunderhåll. Sören Stark, samordnare för årstidsstyrd beredskap på Trafikverket, är den som lotsar oss genom snöiga spår, vintriga växlar och frostnupna ledningar. Där nyårsafton genom att vara den klart punktligaste dagen under december gjorde att 2024 kunde avslutas med punktlighetsflaggan i topp inledde dessvärre nyårsdagen 2025 på ett mindre lyckat sätt. Ett ovanligt väderfenomen skapade ett tjockt islager, en ”pansaris”, på kontaktledningen i Laxå vilket stoppade all trafik mellan Stockholm och Göteborg. Men hur kunde det hända? Och hur hanterar vi denna och andra utmaningar som dyker upp i spåren av snö och kyla? Sören Stark har en lååång bakgrund inom järnväg. Sedan fyra år tillbaka arbetar han som strateg på Underhåll med ett särskilt ansvar för att samordna årstidsstyrd beredskap. Sören är med andra ord helt rätt person att prata vinterutmaningar, vinterförberedelser och vinterarbete med. Förutom pansarisen kommer vi i detta långt ifrån frostiga samtal också in på frågor om beredskap och bransch-samarbete samt innovationstänk och nyheter i maskinparken. Lägg till lite korta nyheter och reflektioner så har ni en bild av årets första program. Vi erkänner viss ringrostighet, så det lämnas en och annan lös tråd som vi får trassla ut i nästa avsnitt. Hur är kopplingen mellan journalsystem och punktlighet? Kommer vi få namntävlingar? Om tre veckor är vi i alla fall tillbaka, kanske kan vi reda ut begreppen lite tydligare då!
--------
45:31
Summa summarum. En tillbakablick på 2024. Avsnitt 15 2024.
I årets sista avsnitt har vi paketerat både julklappar och nyårskarameller när vi tillsammans med Anna Ericsson och Jon Sundh summerar och reflekterar om järnvägsåret 2024. Det har varit ett händelserikt år med både omtag och spadtag, med planer och visioner. Många frågor och förkortningar har varit uppe till debatt och diskussion, inte minst kopplat till utmaningen järnvägen har i att balansera den ökande efterfrågan på tider i spår för såväl trafik som arbeten. För att summera allt detta lyckades vi få till en pratstund med två personer vars respektive verksamhet har och har haft stor påverkan på den samlade leveransen där kvantitet ska gå hand i hand med kvalitet. Våra gäster är alltså inga mindre än Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik, och Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem på Underhåll. I samtalet kommer vi in på allt från frukter av MPK till ny organisation hos Trafik, och från operativ förmåga till maskinstrategi på Underhåll. Hur ser samarbetet dem emellan ut när fler tåg och mer arbeten ska samsas på samma anläggning? Finns samsyn kring operativt läge och dito förmåga, och vad tar de med sig in i T25 från ett år där mycket, men alls inte allt, gått som på räls? Till detta adderar vi som vanligt några nyheter och reflektioner från vårt håll. Nu tar vi jul-lov och siktar på att vara tillbaka i slutet av januari. Stort tack till våra gäster, och till er som lyssnar. God Jul och Gott Nytt Järnvägsår!
--------
47:06
Signaler från ett ekosystem. Om ERTMS. Avsnitt 14 2024.
I årets fjortonde avsnitt tar vi avstamp från Nalen och ERTMS branschdag. De signalister som bjuder på utblickar och intryck är Emma Beijer och Christian Crafoord från Trafikverket samt Ahmad Fathjalali från Alstom. Så här på senhösten 2024 återkommer vi till ett ämne vi faktiskt pratat om många gånger förut. Men eftersom det i år skett tre inkopplingar på Malmbanan kunde vi inte låta bli att än en gång låta våra signaler beröra ERTMS. Med andra ord var det bara att dra på sig dans-skorna och från Nalens pelarsal guida er igenom några av de perspektiv som förhoppningsvis är svaret 42 på spåret. Först möter vi Emma Beijer som ansvarar för ERTMS införande. Hur går en inkoppling till och hur många blir involverade vid en driftsättning? Vad har gått bra och vilka barnsjukdomar återstår att hantera? Där har ni några av de saker vi kommer in på i samtalet med Emma. Går då införandet för fordonen i samma takt som arbetet med anläggningen, eller är det en dans där en part för och den andra följer? I samtalet med vår andra gäst Ahmad Fatjalali, customer director på Alstom, växlar vi in på frågor om ombordutrustning, omvärldsläge och behovet av verkstäder. Sist ut kommer en pratstund med Christian Crafoord där vi summerar dagen, pratar om utmaningar för ERTMS förberedande och det fortsatta samarbetet med branschen – både här hemma och i Europa. Vi stannar till vid så olika hållställen som pilotbanor, systemkunskap och lärdomar från införandet av ATC. Som vanligt bjuds också på lite reflektioner och nyheter. Om tre veckor är vi tillbaka för att då summera ett järnvägsår som inte riktigt gått som på räls.
Välkommen till Järnvägspodden – Trafikverkets podcast för dig i järnvägsbranschen. Nyheter och fördjupningar publiceras i ett nytt avsnitt var tredje vecka.