Välkommen till PratSmart, podden där vi tillsammans med spännande gäster bjuder på inspiration och insikter på temat kommunikation. Häng med oss i vår podd, på ...
Den här veckan gästas vi av Mattias Goldmann, en av Sveriges mest inflytelserika klimatprofiler och en sann expert på hållbarhet och kommunikation. Med bakgrund som hållbarhetschef på Sweco, VD för Fores och grundare av 2030-sekretariatet har Mattias inte bara varit en ledande röst inom klimatomställningen – han har också blivit internationellt erkänd och dubbats till riddare av den franska regeringen för sitt arbete.
Tillsammans med Mattias pratar vi om balansen mellan greenwashing och greenhushing - hur hittar man trovärdighet i kommunikationen kring hållbarhet utan att bli för försiktig eller gå för långt? Och självklart pratar vi också om den allt större stressen kring CSRD och hållbarhetsrapportering.
Mattias delar också sina insikter om hur företag kan stärka sitt varumärke genom att verkligen "walk the talk".
✨ Hur kan man använda storytelling för att engagera kring klimatfrågor?
✨ Varför är det viktigare än någonsin att börja med det som känns roligt - både för individer och organisationer?
Det här är ett inspirerande avsnitt som går rakt in i kärnan av dagens hållbarhetsutmaningar. Detta vill du inte missa!
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
📲 Instagram: @pratsmart.podd | 💼 LinkedIn: PratSmart
--------
30:42
Birgitta Ed: När den inre rösten får leda
Hon är känd av många som ett kommunikationsproffs och en pionjär inom PR - men det mest spännande är kanske hennes inre resa. Från att vara en drivande kraft bakom stora kampanjer och framgångsrika bolag har hon gjort ett oväntat karriärskifte och verkar idag som präst i Strängnäs stift. Och enligt Birgitta är det tystnaden – inte orden – som har den största påverkan på oss.
I ett nära och personligt samtal tar Birgitta med oss på sin livsresa - från PR-världen till prästyrket. Hon delar sina tankar om ordets makt, vad kommunikation betyder för henne och varför det ibland är viktigare att lyssna inåt än att fylla rummet med fler ord. Vi pratar också om varför reflektion och tystnad är grunden för välbefinnande, och hur hennes erfarenheter från PR-branschen har format hennes roll som andlig ledare.
Vad kan vi lära oss av Birgittas unika kombination av PR-strategier och livsfrågor? Och hur kan vi använda kommunikation som ett verktyg för att nå kärnan av vad som verkligen betyder något? Missa inte detta tankeväckande och inspirerande avsnitt som går bortom ytan, in på djupet.
Tack för att du lyssnar! Glöm inte att följa oss för fler insikter och inspiration 📲 Instagram 💼 LinkedIn och om du gillar våra gäster och det vi gör får du gärna ge oss en stjärn-rating 🌟🌟🌟🌟🌟
--------
32:35
Going viral with celebrity marketing: Bröderna Eriksson
Kör bara kör! Vi har träffat superduon och bröderna Jacob och Victor Eriksson, grundare av Boxbollen - ett fenomen som gått från idé och playtech startup till internationell succé på bara fem år och idag omsätter över 300 miljoner.
I ett härligt och fartfyllt avsnitt får vi höra hur Boxbollen tog form, hur de byggt sitt varumärke, och hur de strategiskt använt marknadsföring, och framförallt celebrities och sociala medier för att växa.
“Vi pratar mycket om celebrity markering, inte influencer marketing... Vi vill jobba med riktigt kända människor och har vuxit med det. Vi har tagit större risker, betalat större summor och jobbat med större namn”.
Om du är nyfiken på hur man landar samarbeten med profiler som Khloé Kardashian, NFL-stjärnan Tom Brady och den irländske MMA-sensationen Conor McGregor är det här ett avsnitt för dig! Men det är också ett avsnitt fyllt av värdefulla insikter för alla som vill bygga ett starkt varumärke, vässa sin marknadsföring och hitta kreativa vägar till framgång!
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
--------
35:05
Karin Zingmark: Kommunikativa organisationer & förändring
Vad är egentligen kommunikativt ledarskap, och vad kännetecknar en briljant talare? Dessa frågor och många fler diskuterar vi i veckans avsnitt med Karin Zingmark – kommunikations- och förändringsexperten med över 20 års erfarenhet från ledande roller inom tech- och mediebranschen, med företag som Microsoft och Viasat på sitt CV.
“Att bygga modiga team som kan hantera ständig förändring är en process som kräver självinsikt och förmågan att skapa psykologisk trygghet i gruppen,” förklarar Karin.
I ett inspirerande samtal delar Karin sina unika insikter i hur företag kan navigera genom förändring och bygga starka, kommunikativa organisationer. Vi dyker ner i de viktigaste egenskaperna som moderna ledare behöver för att skapa en sund företagskultur och starka varumärken.
“Som ledare behöver du visa sårbarhet. Om du förväntar dig att andra ska våga öppna upp och prata om misstag, måste du själv föregå med gott exempel. Det handlar om att vara trygg, transparent och att göra andra delaktiga i processen.”
Vill du veta mer om hur du kan leda genom förändring och bygga kommunikativa organisationer? Då är detta ett avsnitt du inte vill missa! Välkommen till PratSmart med Karin Zingmark.
Tack för att du lyssnar, och glöm inte att följa oss för fler insikter och inspiration från oss och våra gäster!
📲 Instagram | 💼 LinkedIn
--------
27:36
Mattias Rådström: Pressarbete med precision
Vilken är den absolut viktigaste egenskapen när du jobbar med pressfrågor? Funkar det att jobba med storytelling i ett bolag inom försvarsindustrin? Om detta och mycket mer pratar vi med Mattias Rådström - kommunikationsproffset med flera tunga chefsroller i bagaget och som idag jobbar som VP Media Relations på ett var våra mest framgångsrika bolag, i en otroligt aktuell bransch, nämligen Saab.
”Alla vet att en presschef måste man informera om saker och ting, vilket gör att man hamnar väldigt centralt. Man jobbar nära VD, hamnar nära ledningen och man är nära strategin för bolaget. Det är kul!”
I ett fartfyllt samtal delar Mattias med sig av sina
erfarenheter och reflektioner kring att arbeta med pressfrågor i en på olika sätt kommunikativt utmanande kontext. Vi får följa med bakom kulisserna och höra hur det är att arbeta på en global arena som bygger på att hantera och förvalta relationer med länder, ministrar och presidenter. Här står mycket på spel och vägen till framgång handlar om förmågan att hantera information och kommunikationsinsatser med snabbhet, lyhördet och fingertoppskänsla.
“En pressfunktion fyller ju inte sin roll om de bara sitter och väntar på att journalister ska ringa. Det går inte. Du måste hela tiden ha en tanke på hur får du ut den här storyn, till vilka medier och till vilka målgrupper. Då handlar det väldigt mycket om att mejsla fram berättelser och nyheter. Där skiljer sig inte mediearbetet idag från hur det var för 20-25 år sedan.”
Vill du lära dig mer om pressarbete, medierelationer och kampanjmakeri, då är det här ett avsnitt du inte vill missa. Välkommen till PratSmart med Mattias Rådström!
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss för fler insikter och inspiration från oss och våra gäster! 📲 Instagram | 💼 LinkedIn
Välkommen till PratSmart, podden där vi tillsammans med spännande gäster bjuder på inspiration och insikter på temat kommunikation. Häng med oss i vår podd, på Instagram och LinkedIn. XOXO Moa och Petra.