Re:Play förskola är en inspirerande kunskapspodd som handlar om hur förskolepersonal kan designa och arbeta fram tilltalande, tillgängliga och tillåtande lärmil...
Send us a textBarn lär sig språk överallt och hela tiden. Men vuxna kan påverka hur mycket språkstimulering som barnen får ta del av genom att planera och organisera för denna språkstimulering i alla förskolans miljöer. I det här poddavsnittet tittar Moa Bäversten och Victoria Bergman närmare på hur förskolepedagoger kan ha ett språkligt fokus på lärmiljön. Hur kan man skapa mötesplatser för språkande och hur påverkar den vuxna rollen det språkande som uppstår? Vuxna i förskolan kan skapa förutsättningar för barnen att få möta ett rikt och varierat språk och därför blir varje val av vikt för mängden språk som barnen får ta del av under sina dagar på förskolan. Poddens instagramsida: @replay_forskola www.re-play.se Instagram: replay__ab Facebook: RePlay AB
--------
27:48
5. Lekfulla utemiljöer
Send us a textHur skapar man egentligen inspirerande rum för lek och lärande i vår miljö utomhus? Förutsättningarna för lek är annorlunda utomhus mot inomhus. I en välplanerad utemiljö kan utevistelsen fungera som ett frirum för barnen där de kan vara mer kreativa, med ökade samspel. Kontakten med naturen innebär också att fler barn får en chans att vara med, samtidigt som det blir lättare för enskilda barn att gå in i och ut ur leken vid behov. I det här poddavsnittet tittar Moa Bäversten och Victoria Bergman närmare på vilka lekar som barnen ägnar sig åt och hur vuxna kan möta upp och skapa platser utomhus där dessa lekar får frodas.Poddens instagramsida: @replay_forskola www.re-play.se Instagram: replay__ab Facebook: RePlay AB
--------
27:07
4. Mötesplatser och material inomhus
Send us a textFör att barnen ska vilja och känna lust att befinna sig i förskolemiljön behöver vi skapa platser i miljön som lockar barnen att vara en del av dem - med material som väcker fantasi och nyfikenhet. I det här poddavsnittet tittar Moa Bäversten och Victoria Bergman närmare på materialet och mötesplatserna i lärmiljön inomhus samt ger konkreta tips på hur man kan tänka när material dukas upp och erbjuds. Hur ska vi egentligen tänka när vi väljer ut material till förskolans innemiljö? Vilken typ av material behöver vi och varför? Och hur bjuder vi in barnen till inspirerande platser för deras lek?Poddens instagramsida: @replay_forskola www.re-play.se Instagram: replay__ab Facebook: RePlay AB
--------
22:38
3. Planera för förskolans utemiljö
Send us a textBarn spenderar ofta en stor del av sin tid utomhus under sina dagar på förskolan. Hur kan vi planera för en utemiljö som möter barnens behov av lek, rörelse, utforskande, skapande, vila och återhämtning? Vilka zoner kan gården delas in i och vad innehåller de olika zonerna? Victoria Bergman och Moa Bäversten diskuterar, i detta avsnitt, dessa frågor och ger konkreta tips och idéer kring hur man kan titta på sin utemiljö, lokalisera bra platser för de olika zonerna och planera för lek och undervisning på dessa platser.Poddens instagramsida: @replay_forskola www.re-play.se Instagram: replay__ab Facebook: RePlay AB
--------
23:26
2. Planera för förskolans innemiljö
Send us a textFörskolans innemiljö kan vara en resurs i förskolans undervisning. Miljön kan bjuda in till lek, rörelse, utforskande, skapande, vila och återhämtning. Var i miljön passar de olika platserna bäst? Vilka möbler behövs och vilket material ska barnen erbjudas på dessa platser? Victoria Bergman och Moa Bäversten diskuterar dessa frågor och ger konkreta tips på hur man kan planera för närmiljön inomhus och undervisningen i den.Poddens instagramsida: @replay_forskola www.re-play.se Instagram: replay__ab Facebook: RePlay AB
Re:Play förskola är en inspirerande kunskapspodd som handlar om hur förskolepersonal kan designa och arbeta fram tilltalande, tillgängliga och tillåtande lärmiljöer i förskolan både inomhus och utomhus. Lärmiljöer som väcker lust, förundran och nyfikenhet hos barnen.