I lättlästpodden pratar vi lättläst, läslust, inspiration och motivation! Hur blir en bok lättläst? Hur blir ett barn en läsare? Barnboksredaktören Linnea och s...
14. "Det är roligt att läsa för jag lär mig mer ord". Vi pratar vidare om SvA.
I det här avsnittet pratar vi med SvA-forskaren Helén Egerhag om svårigheter och utmaningar för både SvA-elever och SvA-lärare. Hennas avhandling visar att det ofta är avkodningen som utgör det största hindret för läsutvecklingen.
Vi åker också till Ljungenskolan i Furulund och träffar några elever som läser svenska som andraspråk där. Vad tycker eleverna om undervisningen i svenska som andraspråk i allmänhet och om läsning i synnerhet?
Elevernas boktips:
Dahl: SVJ
Gard: Visslaren
Henriksson: Din hand i min
Kaneshiro & Nomura: Blue Lock
Kibuishi: Amulett
Lindbäck: God jul, Ester Jansson!
Helén Egerhags avhandling:
Att främja läsutvecklingen i svenska som andraspråk
https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1801217/FULLTEXT01.pdf
Tack till Machete studios
https://www.instagram.com/machetestudios/
--------
26:57
13. Delaktig och självständig? Intervju om läsare med intellektuell funktionsnedsättning med Kerstin Gatu
Alla har rätt till läsning och litteratur. Personer med IF är en grupp som ofta ligger långt från det digitala samhället. Något som försvårar för dem att få tillgång till just litteratur. Vi pratar med folkbildaren Kerstin Gatu, som håller i kursen Anpassad IT på Mora folkhögskola, om läsning och intellektuell funktionsnedsättning. Kursens deltagare som alla har måttlig intellektuell funktionsnedsättning får möjlighet att läsa och dela sina läsupplevelser med varandra vilket stärker både läsglädjen och identiteten som läsare.
Tyvärr var vår inspelningsutrustning trasig när vi spelade in det här avsnittet. Vi ber om ursäkt för det dåliga ljudet.
Tack till Christian på Machete studios för klipp och att du räddade inspelningen så gott det gick!
Källor:
Forskarintervju: Läsförståelse hos ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning med Karin Nilsson, via SPSM.
https://www.spsm.se/kompetensutveckling/forskning/aktuellt-om-forskning/nyheter/forskarintervju-lasforstaelse-hos-ungdomar-med-intellektuell-funktionsnedsattning/
Läsförståelse vid intellektuell funktionsnedsättning av Jenny Berggren, Linköpings universitet Examensarbete speciallärarprogrammet
https://www.ida.liu.se/~arnjo82/textad/publikationer/berggren.pdf
Vilken läsinlärningsmetod gynnar elever med IF, helordsmetoden eller ljudningsmetoden? av Tone Nymo och Linda Sjöström, Stockholms universitet, speciallärarprogrammet.
https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:1889355/FULLTEXT01.pdf
Bana väg för läsning – folkbibliotekets strategier och förhållningssätt till läsfrämjande arbete för barn och unga med funktionsnedsättningar av Marita Versterlund, Högskolan i Borås, Magisteruppsats i Biblioteks- och informationsvetenskap
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1396166/FULLTEXT01.pdf
Tips från Kerstin:
Webbinarium om digitalt medborgarskap – folkbildningens potential att stänga den digitala klyftan. https://www.sverigesfolkhogskolor.se/for-personal-pa-folkhogskola/kalender/digitalt-medborgarskap/
Läs mer:
Digijag https://www.digijag.se/
För att nå Läsfests DigiJag loggar man in på
bok.digijag.se
användarnamn: boken
lösenord: boken
Läsfest facebook grupp: https://www.facebook.com/groups/849862782596790
Begripsam https://www.begripsam.se/
--------
31:49
12. Lättläst bild. Intervju med illustratör Henrik Jonsson
Bilder kan både fördjupa och vigda förståelsen vid läsning. I det här avsnittet pratar vi om hur bilder kan hjälpa, men även stjälpa, tolkning och läsupplevelse i lättlästa böcker. Vi pratar också med illustratören Henrik Jonsson. Hur tänker han när han illustrerar böcker för barn?
Källor:
Bilden, texten och läsförståelsen av Bodil Österberg
Södertörns högskola, Lärarutbildningen
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1065249/FULLTEXT01.pdf
Bilderböcker och elevers läsförståelse: En litteraturöversikt om bilderbokens påverkan på läsförståelsen hos lågstadieelever av Julia Bernström & Moa Hedlund
Jönköping university, Examensarbete lärarprogrammet
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1770641/FULLTEXT01.pdf
Bildens betydelse vid läsning – En studie av barns läsförståelse och läsvanor i skolår 2 av Anna Grefbäck
Karlstads universitet, Examensarbete lärarprogrammet
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:407192/FULLTEXT01.pdf
Bilder i elevers ögon och tankar En uppsats om elevers användande av bilder för att få en ökad läsförståelse av Frida Ekespong och Camilla Pihl
Göteborgs universitet, Examensarbete lärarprogrammet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/23685/gupea_2077_23685_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
--------
30:55
11. Svar om SvA! Vi pratar med SvA-läraren Karin Horneij
En målgrupp för lättläst är barn och unga som är nya till svenska. Men hur funkar SvA-undervisning och hur tänker man kring lättlästa böcker för den gruppen? Vi bjöd in SvA-läraren Karin Horneij för att svara på alla våra frågor om svenska som andraspråk.
Karins boktips:
Amulett av Kazu Kibuishi (9 delar)
Norrsken av Malin Falch (7 delar)
Drakarnas stad av Jamila Yogis (1 del)
Vi tre: Köra TV-spel, Disco, Spela fotboll, Bästa boken och Provet av Thomas Halling
Lek med mig av Katarina Genar
Kopian Oskar 1.0 av Sandra Schwartz
Doften av drömmar (3 delar): Din hand i min, Nästan ihop, Två mil till dig av Therese Henriksson
Lätta fakta om ...
Undervisa med skönlitteratur av Fredrik Sandström
Vill du läsa mer om SvA här kan du kolla på:
Nationellt centrum för svenska som andraspråk: https://www.su.se/nationellt-centrum-for-svenska-som-andrasprak/råd-och-stöd/vanliga-frågor/hur-kan-svenska-som-andraspråk-organiseras-i-grundskolan-1.650680
och
Skolverket: https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/svenska-som-andrasprak---ett-behovsprovat-amne
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
--------
34:03
10. ”Galet, härligt inspirerande!” Röster från bokmässan i Göteborg
Lättlästpodden drog till bokmässan med mikrofonen i högsta hugg. Vilka upplevelser tar besökarna med sig hem och vad är det bästa med att vara på mässan? Vi passade också på att gå på seminarier och lyssna på monterprat. Här är några guldkorn!
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
I lättlästpodden pratar vi lättläst, läslust, inspiration och motivation! Hur blir en bok lättläst? Hur blir ett barn en läsare? Barnboksredaktören Linnea och språkvetaren Emelie diskuterar aktuella ämnen, svarar på frågor och grottar ner sig i forskning om lättläst barnlitteratur. Häng med!