Avsnitt 254. Vi hugger friskt in i debatten om fackbokens ställning, lyssnar till förläggarens gränslösa ambitioner och ger er den första inblicken i morgondagens översättarverkstad.
Avsnitt 254. Med ålderns rätt så favoriserar åtminstone journalisten ett seriösare tilltal och ett mer tillåtande debattklimat. Men det kan ibland vara svårt att hitta rätt balans. Som här när vi ger oss in i den aktuella debatten om fackböckernas kvalitet. Så Björn Werner, vi kanske är lite elaka men ibland är det tvunget för att få rätsida på argumenten.
Vi fortsätter delvis på samma tema – fackbokens ställning – och det ger journalisten chansen att skryta med sina bokköp.
Som inget annat svenskt förlag testar förläggaren ljudboksmarknaden i Europa. Här ger han oss en aktuell avstämning av läget och en liten inblick i hur förlaget jobbar internationellt.
Nuanxed är just nu en central aktör på den svenska marknaden när det handlar om att översätta böcker med hjälp av AI. De har de flesta större och medelstora svenska förlagen som kunder. Vi ger er en inblick i hur de jobbar.
00 31 Håller svenska fackböcker inte måttet?
07 47 Två böcker som var för sig motiverar ett inköp
14 35 Lind & Co:s europeiska satsningar
26 19 Nuanxed, fågel eller fisk för en översättare?
--------
47:10
Avsnitt 253. Vi synar hur förlagen använder AI, pratar om Adlibris varumärkesförändring och lyfter en av årets mer oväntade fenomentitlar.
Avsnitt 253. Svenska förlags användning av AI skiljer sig i vissa delar rätt mycket från omvärldens, det som ifrågasätts i andra länder väcker ingen större uppmärksamhet i Sverige. Vi ger er en lägesrapport om hur svenska förlag använder AI.
Vi funderar över Adlibris nya varumärkesarbete där de samlar sina olika affärsområden under ett, nåja, varumärke. Bra eller dåligt? Eller ointressant? Vi kommer under alla förhållanden att sakna namnet Pocketshop som har en stark historia och är en viktig del av den moderna bokhandelshistorien.
Tranorna flyger söderut av Lisa Ritzén är en av årets oväntade fenomentitlar som exploderar på marknaden, till allas förvåning. John Häggblom, förläggare på Forum, ger oss lite bakgrund.
00 21 Så använder svensk förlag AI i dag
19 46 Adlibris nya varumärke
23 24 En bok att gråta till
--------
33:46
Avsnitt 252. Vi läser Jan Guillous senaste bok, reflekterar över Storytels Q3:a och aktuell branschstatistik, lyfter en avslöjande miljödebatt och samtalar med Frida Edman om framtidens bokmässa.
Avsnitt 252. Jan Guillou passar på att, som vanligt, ge igen för gamla oförrätter i sin senaste bok. Vi läser med stort intresse men är inte helt överens med författaren. Ingen överraskning där. Vi, läs journalisten, fokuserar på det som inte skrivs medan förläggaren funderar över resonemanget om att ge bort förlaget till dess anställda.
Vi tittar på Storytels framgångsrika tredje kvartal långt efter alla andra och försöker visa detaljer som ingen annan fångat upp. Och hittar, såklart, en detalj att bli irriterad på.
Olika förlag publicerade en debattartikel om förlagens brist på seriöst miljöarbete på Boktugg.se och fick svar från två centrala aktörer på den svenska scenen – Markus Gullstrand och Alf Linder. Sammantaget ger det en utmärkt beskrivning av hur långt bokbranschen kommit så här långt. Rekommenderad läsning enligt journalisten.
Bokmässans vd Frida Edman fick frågan om hon ville prata framtid i podden. Det ville hon. Så här pratar vi konfliktlösning, visioner och kommande fokusländer på bokmässan de närmaste åren.
00 29 Jan Guillou putsar på Piratförlagets eftermäle
10 52 Storytels bästa kvartalsredovisning någonsin
17 57 En lärorik miljödebatt
20 12 Samtal med Bokmässans vd Frida Edman
--------
50:05
Avsnitt 251. Vi ger ett litet scoop – ett samtal med Spotify, pratar AI i förlagens vardag och ger Pelle Andersson scenen för att kritisera Augustnomineringarna.
Avsnitt 251. Hur vi än ser på det, ödmjukt eller ej, så är vår intervju med Jeremy Amsellem på Spotify ett litet journalistiskt scoop. Aldrig tidigare har någon i organisationen pratat med media om detaljer i deras ljudboksstrategi. Men i Frankfurt var vi på rätt plats vid rätt tid.
Förläggaren ger oss en avstämning på hur långt användningen av AI har kommit på förlaget.
Pelle Andersson, förlagschef på Ordfront är mer än irriterad över Bonnierkoncernens dominans på Augustnomineringslistorna i år. I ett samtal med journalisten lägger han fram sina argument. Efteråt reflekterar förläggaren och journalisten över frågan med en viss distans där förläggaren ger oss en liten glimt från en förläggares vedermödor.
00 27 Så tänker Spotify
14 56 AI i förlagens vardag
20 21 Pelle Anderssons ilska mot Augustnomineringarna
--------
38:24
Avsnitt 250. Vi rapporterar från Frankfurts Bokmässa, synar en internationell prisexplosion, funderar över när det goda blir meningslöst och pratar bokomslag med Niklas Lindblad.
Avsnitt 250. Vi börjar med en ”redovisning” från bokmässan i Frankfurt. Journalisten kommer hem med blandade känslor. Bra? Som alltid. Men också en del mindre bra inslag vilket kanske beror på journalistens höga förväntningar.
Vi ser höjda bokpriser över hela världen men var går gränsen för hur dyra böcker kan bli? Är vi på en nivå där bokköparna reagerar? Vi lyfter frågan i ett internationellt perspektiv.
Vi ger er mannen som gjort mellan 3 500 och 4 000 bokomslag under sin karriär. Vi pratar teknik, arbetsmetoder och motstridiga viljor. Och inte minst användningen av AI-
00 30 Rapport från årets Frankfurtmässa
13 44 Är bokpriserna för höga?
17 06 Kulturjournalisten och läskrisen
20 57 Samtal med en bokomslagsartist