Re:Play förskola är en inspirerande kunskapspodd som handlar om hur förskolepersonal kan designa och arbeta fram tilltalande, tillgängliga och tillåtande lärmil...
Send us a textBarn spenderar ofta en stor del av sin tid utomhus under sina dagar på förskolan. Hur kan vi planera för en utemiljö som möter barnens behov av lek, rörelse, utforskande, skapande, vila och återhämtning? Vilka zoner kan gården delas in i och vad innehåller de olika zonerna? Victoria Bergman och Moa Bäversten diskuterar, i detta avsnitt, dessa frågor och ger konkreta tips och idéer kring hur man kan titta på sin utemiljö, lokalisera bra platser för de olika zonerna och planera för lek och undervisning på dessa platser.Poddens instagramsida: @replay_forskola www.re-play.se Instagram: replay__ab Facebook: RePlay AB
--------
23:26
2. Planera för förskolans innemiljö
Send us a textFörskolans innemiljö kan vara en resurs i förskolans undervisning. Miljön kan bjuda in till lek, rörelse, utforskande, skapande, vila och återhämtning. Var i miljön passar de olika platserna bäst? Vilka möbler behövs och vilket material ska barnen erbjudas på dessa platser? Victoria Bergman och Moa Bäversten diskuterar dessa frågor och ger konkreta tips på hur man kan planera för närmiljön inomhus och undervisningen i den.Poddens instagramsida: @replay_forskola www.re-play.se Instagram: replay__ab Facebook: RePlay AB
--------
29:16
1. Förskolans fysiska miljö
Send us a textBeroende på vilken miljö vi människor befinner oss i så påverkar den oss på olika sätt. Hur påverkar egentligen miljön på förskolan barnen? Vad behöver vi tänka på när vi ska börja planera för olika lärmiljöer? Vilka signaler sänder miljön ut och vilka glasögon tar vi på oss? Victoria Bergman och Moa Bäversten diskuterar dessa frågor och ger konkreta tips på hur man kan komma igång och arbeta med sina lärmiljöer inne och ute. Längd: 23 minuterPoddens instagramsida: @replay_forskola www.re-play.se Instagram: replay__ab Facebook: RePlay AB
Re:Play förskola är en inspirerande kunskapspodd som handlar om hur förskolepersonal kan designa och arbeta fram tilltalande, tillgängliga och tillåtande lärmiljöer i förskolan både inomhus och utomhus. Lärmiljöer som väcker lust, förundran och nyfikenhet hos barnen.