Rätt positionering är vägen till framgång - med Charlotte Banning - B2B-podden
Som marknads- eller säljansvarig i ett B2B-företag med krav på snabba resultat och tillväxt kan det vara lätt att lockas att bara ”tuta och köra”. Risken finns att vi inte lägger tid på att göra grundjobbet innan vi börjar kommunicera med marknaden – och framförallt att vi inte sätter strategin tillsammans i organisationen. En av de hörnstenar som är viktiga för att lyckas på både kortare och längre sikt är hur företaget positionerar sig och sitt erbjudande på marknaden. Och direkt kopplat till de: vilken segmentering som gäller för företagets ”framfart” – för vi kan inte alla vara som Hard Rock Café med löftet om att ”älska alla och serva alla”.
För att diskutera värdet av en tydlig positionering för sitt B2B-erbjudande gästas podden av Charlotte Banning, CMO på Monterro.
ℹ️ Mer inspiration för din B2B-marknadsföring: crescando.se/inspiration/
👩🏻Följ Malin på LinkedIn: www.linkedin.com/in/malinsjoman/
👩🏻Följ Charlotte på LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/charlottebanning/
🕸️Följ Crescando på LinkedIn www.linkedin.com/company/crescando/
🎤Planering och inspelning: Malin Sjöman.
🎵Musik: AudioCoffee (Denys Kyshchuk) - Motivational Day www.audiocoffee.net
--------
28:21
Att marknadsföra en kompetensorganisation - med Helena Thorhage - B2B-podden
När vi pratar B2B-marknadsföring tänker vi gärna på olika former av produkter och projekt där vi och vårt företag säljer och levererar en helhetslösning. Men hur ser det ut när produkten vi erbjuder är en kompetens – eller snarare en mängd olika kvalificerade kompetenser – och leveransen många gånger del av någonting större? När det handlar om konsulttjänster och slutprodukten som löser kundens behov ser helt olika ut från gång till gång?
Veckans inslag av B2B-podden handlar om marknadsföringen av kvalificerade konsulttjänster och gästas av Helena Torhage, ansvarig för marknadsföring och kommunikation på konsultföretaget Berotec.
ℹ️ Mer inspiration för din B2B-marknadsföring: crescando.se/inspiration/
👩🏻Följ Malin på LinkedIn: www.linkedin.com/in/malinsjoman/
👩🏻Följ Helena på LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenatorhage/
🕸️Följ Crescando på LinkedIn www.linkedin.com/company/crescando/
🎤Planering och inspelning: Malin Sjöman.
🎵Musik: AudioCoffee (Denys Kyshchuk) - Motivational Day www.audiocoffee.net
--------
24:47
Värdet av ett starkt varumärke B2B - med Mats Rönne
Som B2B-marknadsförare vet vi att det är viktigt att kombinera det kortsiktiga fokuset på att generera leads och driva affärer här och nu med det långsiktiga arbetet för att bygga varumärke och ta position på marknaden. Samtidigt kan vi nog konstatera kortsiktig aktivering fått ta överhanden i diskussionerna det senaste decenniet. Det finns en risk att ett överdrivet fokus på kortsiktiga mätetal, att generera leads och driva försäljning här och nu, leder till att vi glömmer det långsiktiga perspektivet med att bygga vårt varumärke för att säkra affären längre fram. Har vi för bråttom idag? Och vad kan vi göra annorlunda?
I årets första inslag av B2B-podden träffar Crescandos Malin Mats Rönne för att hitta svar på frågorna. Mats är senior rådgivare med lång erfarenhet av marknadsföring, affärsutveckling och varumärkesarbete från bland annat Ericsson, Bonnier, Electrolux och Skanska.
ℹ️ Mer inspiration för din B2B-marknadsföring: crescando.se/inspiration/
👩🏻Följ Malin på LinkedIn: www.linkedin.com/in/malinsjoman/
👩🏻Följ Mats på LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/matsronne/
🕸️Följ Crescando på LinkedIn www.linkedin.com/company/crescando/
🎤Planering och inspelning: Malin Sjöman.
🎵Musik: AudioCoffee (Denys Kyshchuk) - Motivational Day www.audiocoffee.net
--------
29:55
Kunden i fokus - på riktigt! - med Pernilla Brouzell
Att sätta kunden i fokus har varit ett mantra och någonting det pratats om så länge jag har jobbat med B2B, business-to-business-affärer. Vi som säljande och marknadsförande företag finns ju där för att utveckla och förmedla produkter och tjänster som hjälper företag adressera sina utmaningar och problem. Då måste vi självklart utgå från kunden. Ändå är det lätt glömt i vardagen. Många av oss har säkert upplevt att den egna verksamheten hamnar i fokus och att vi trampar på i invanda fotspår, utan att alltid ha kundens bästa för våra ögon. Så hur gör vi för att skapa en organisation som är kundorienterad på riktigt?
Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, gästar B2B-podden för att hjälpa oss hitta svaret på vad vi kan göra för att verkligen sätta kunden i centrum för vår verksamhet!
ℹ️ Mer inspiration för din B2B-marknadsföring: crescando.se/inspiration/
👩🏻Följ Malin på LinkedIn: www.linkedin.com/in/malinsjoman/
👩🏻Följ Pernilla på LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pernillabrouzell/
🕸️Följ Crescando på LinkedIn www.linkedin.com/company/crescando/
🎤Planering och inspelning: Malin Sjöman.
🎵Musik: AudioCoffee (Denys Kyshchuk) - Motivational Day www.audiocoffee.net
--------
38:04
Martech i marknadsföringsmixen - med Christoffer Williamson
Det händer väldigt mycket inom B2B-marknadsföringen och försäljningen just nu. Anledningen är snabbt ökande digitalisering och med det köp- och kundresor som idag både börjar och i många fall går till avslut på nätet. Som B2B-företag har vi fler verktyg än vi någonsin haft till vårt förfogande. Det betyder att vi behöver sålla och prioritera sånt som är bäst för just oss och vårt företag - som bidrar till att vi kan göra mer, bättre affärer smidigare.
I inslaget diskuterar Crescandos Malin Sjöman och Christoffer Williamsson, Group Digital Experience Manager på Camfil hur vi som B2B-marknadsförare kan tänka för att navigera i den nya spännande men också mer komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
ℹ️ Mer inspiration för din B2B-marknadsföring: https://crescando.se/inspiration/
👩🏻Följ Malin på LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/malinsjoman/
👩🏻Följ Christoffer på LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/christofferwilliamson/
🕸️Följ Crescando på LinkedIn https://www.linkedin.com/company/crescando/
🎤Planering och inspelning: Malin Sjöman.
🎵Musik: AudioCoffee (Denys Kyshchuk) - Motivational Day https://www.audiocoffee.net