E-handel 360 är podden som ger nya perspektiv på e-handeln, insikter om konsumentbeteende och tar ett grepp om trenderna som formar morgondagens detaljhandel. F...
Andreas Rylander, Kjell & Company: Vägen till Black Friday-succé
Kjell & Company tar Black Friday till nästa nivå – där reafestens viktigaste vinst är kundnöjdheten. I veckans avsnitt av E-handel 360 gästas vi av Andreas Rylander, vd på Kjell & Company, som berättar om hur denna gigant inom hemelektronik planerar för Black Friday. Med över 100 butiker, en stark kundklubb och omfattande e-handel är Kjell & Company en omniaktör med flera ben att stå på – och vi får en unik inblick i hur företaget hanterar årets största kampanjperiod.Andreas berättar om allt från förberedelserna inför Black Friday till vikten av rätt produkter, kommunikationen och hur 30-dagarsregeln påverkar kampanjerna. Vi får även ta del av deras största framgångar och lärdomar från tidigare år, samt Andreas bästa tips för att maxa både försäljning och lojalitet. Dessutom: Andreas tippar årets Black Friday-produkt!Ett fullmatat avsnitt för dig som vill förstå hur en framgångsrik aktör jobbar med Black Friday.
--------
41:16
Green Friday med Sofie Saberski på Naturkompaniet
Under snart ett decennium har Naturkompaniets gjort succé i november – helt utan rea. Istället för Black Friday har de lanserat en motrörelse där fokus är att öka livslängden på de produkter man redan köpt och inspirera till ett mer långsiktigt shoppande. Den egna högtiden blev en fullträff och den 29 november väntas kunder återigen vallfärda till Naturkompaniets butiker för att reparera sina friluftsfavoriter. Idag har vi bjudit in ett av bolagen som avstår Black Friday, gäst är Sofie Saberski, CMO på Naturkompaniet. Vi pratar strategin bakom Green Friday, har ställningstagandet påverkat affärer och varumärke? Och vad säger konsumenterna? Vi diskuterar också hur det inte bara är köpfesten i november som Naturkompaniet väljer bort – de har inte haft rea eller rabatterbjudanden på flera år. Hur ser ett försäljningsår utan erbjudanden och rabatter ut och vad gör de istället? Sofie delar med sig av konkreta exempel på hur Naturkompaniet jobbar när det kommer till att skapa engagemang och försäljning över hela året utan prissänkningar. Dessutom pratar vi om att Naturkompaniet varje år tar hela personalen på en friluftsresa med tält och spritkök och att en bra bolagskultur kan stärka alltifrån varumärke till kundupplevelse. Ett annorlunda Black Friday avsnitt – häng med och låt dig inspireras!
--------
26:49
Arne B Andersson om Black Friday: Lönsamhet, strategi och utveckling
E-handelsveteranen Arne B. Andersson gästar detta avsnitt av E-handel 360 där vi diskuterar Black Fridays betydelse när det kommer till att vända handelns siffror från röda till svarta. Vad krävs för att göra perioden lönsam? Hur viktig är egentligen köphögtiden för svensk retail, måste man verkligen delta för att lyckas?
Vi djupdyker i årets konsumenttrender, hur hållbarhet börjar påverka både konsumenters beteenden och e-handlarens val, förtroendekrisen kring erbjudandena och vad som krävs för att långsiktigt stärka relationen till de egna kunderna. Arne delar också med sig av insikter kring hur Black Friday påverkar Q4-försäljningen och hur det kommer sig att bolag som fokuserar på sin egen data, varumärke och community står mer stabila. Både i en skakig ekonomi och när det kommer till att slå lönsamhetsrekord under Black Friday. Lyssna på oss när vi tar pulsen på Black Friday och hör våra bästa tips för hur handeln kan göra det bästa av reaperioden!
--------
44:37
Så blir årets Black Friday – enligt konsumenterna och handlarna själva
I detta avsnitt av E-handel 360 dyker Emma Lindgren och Isabella Ahmadi ned i Black Friday 2024. De avslöjar hur svenska folket kommer att shoppa och hur e-handlarna kommer att agera. Vad ligger rabatterna på i år och vilken budget har svenskarna satt för Black Friday respektive julklappar? Det diskuteras också konsumentbeteenden: segmenten som förväntas handla mest, de åldrar är mest benägna att prova nya butiker och rollen “den planerande konsumenten” spelar i årets rea. Dessutom: de produkter som förväntas dominera försäljningen i år och värdefulla tips till e-handelsbolag som vill fånga årets reashoppare. Detta är det första avsnittet av fyra på temat Black Friday. Insikterna som presenteras kommer från Svea Banks E-handelsläge och Prisjakts Konsumentkompassen.
--------
42:28
Framtidens e-handel: Hållbarhet, konsumentkrav och lågprisjättar
Hållbarhet är hett i branschen just nu – men hur ser läget ut i framtiden? I detta avsnitt gästas vi av Jonas Arnberg, detaljhandelsexperten som basar över Hållbar e-handel och driver Detaljhandelspodden. Jonas tror stenhårt på att vi kommer se fler hållbara initiativ inom handeln! Han berättar om spännande satsningar som gjort avtryck. Vi diskuterar hur branschens gröna omställning påverkar allt från konsumenters förväntningar till affärsstrategier. Hur ser möjligheterna egentligen ut för e-handlare som vågar satsa på cirkulära affärsmodeller? Och vad krävs för att fler ska ta steget? Jonas ger konkreta exempel på företag som har lyckats. Lyssna också på Jonas tankar om framtidens konsumentkrav, den växande marknaden för begagnade varor och ultralågprisjättarna Temus och Sheins frammarsch. Hur handeln kan behöva förändras de kommande åren.Hållbarhet i näthandeln är temat för E-handel 360:s tre första avsnitt.
E-handel 360 är podden som ger nya perspektiv på e-handeln, insikter om konsumentbeteende och tar ett grepp om trenderna som formar morgondagens detaljhandel. Följ med in i e-handelns snabbfotade värld med Emma Lindgren, expert på e-handel och digital konsumtion på Svea Bank och Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.