Powered by RND
PoddsändningarKonstHögskolan för scen och musik

Högskolan för scen och musik

Göteborgs universitet
Högskolan för scen och musik
Senaste avsnittet

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 20
  • Educational Research in the Arts: Giliola Belli (Episode 10)
    In this episode, we meet Giliola Belli, the pedagogical leader for Early Childhood Education in the municipal organisation of Bassa Reggiana, Reggio Emilia, Italy. Over the past 20 years, the organisation has developed an impressive network of collaborative projects with several countries, mainly in Europe—such as Germany, England, Iceland, Spain, and Sweden—often funded by the European Union. Since 2008, the pedagogical leaders in Bassa Reggiana have been involved in an educational collaboration with both the Academy of Music and Drama and the HDK-Valand. This collaboration supports the education of students training to become pedagogical and cultural leaders in preschools and schools. Within this context, art, aesthetics, and culture have played a central role in the educational approach. The focus of this conversation is the importance of democratic processes in education, both with young children and in the leadership of teachers. Belli refers to the pedagogical philosopher Loris Malaguzzi, who stated that “education is politics”, meaning that education cannot be neutral or separated from its social and cultural context. This perspective implies that every educational decision has a political impact, as it influences society and promotes the rights and opportunities of children. Malaguzzi believed that involving the community and fostering democratic dialogue is essential to making the school a place of active participation. Children’s rights include respecting their dignity, autonomy, and voice. The right to express individuality should not be confused with individualism. Rights belong to everyone and are also about taking responsibility for one another and valuing diverse perspectives within a democratic society. DETTA AVSNITT ÄR PÅ ENGELSKA I detta avsnitt möter vi den pedagogiska ledaren Giliola Belli, som har arbetat med utveckling av kommunala förskolor och skolor i Bassa Reggiana i Reggio Emilia, Italien. Organisationen har under de senaste 20 åren byggt upp ett imponerande nätverk av samarbetsprojekt med flera europeiska länder, såsom Tyskland, England, Island, Spanien och Sverige – ofta med finansiering från EU. Sedan 2008 deltar de pedagogiska ledarna i Bassa Reggiana i ett utbildningssamarbete med både Högskolan för scen och musik samt HDK-Valand. De har varit delaktiga i utbildningen av studenter till pedagogiska och kulturpedagogiska ledare inom förskola och skola. Konst, estetik och kultur har här varit centrala inslag i utbildningen. Fokus i samtalet ligger på vikten av demokratiska processer i utbildningen av yngre barn, men också i lärarens ledarskap. Belli hänvisar till den pedagogiska filosofen Loris Malaguzzi, som menade att utbildning är politik. Det innebär att utbildning aldrig kan vara neutral eller frikopplad från sitt sociala och kulturella sammanhang. Denna vision innebär att varje utbildningsval har politisk betydelse, eftersom det påverkar samhället och bidrar till att främja barns rättigheter och möjligheter. Malaguzzi ansåg att det är avgörande att involvera samhället i arbetet för en demokratisk dialog – och att skolan därigenom blir en plats för aktivt deltagande. Barns rättigheter handlar om att visa respekt för deras värdighet och autonomi, samt att uppmärksamma deras egna röster. Rätten att uttrycka sin individualitet får dock inte förväxlas med individualism. Rättigheter tillhör alla, och handlar också om ansvarstagande för varandra och för allas perspektiv i en demokrati.
    --------  
    28:41
  • Educational Research in the Arts: Anna Lyngfelt & Katharina Dahlbäck (Episode 9)
    This episode is in Swedish. Hur kan poesi, språk och estetiska uttryck användas för att skapa utveckling och lärande för barn i lärsituationer? I skolan, på fritidshemmet eller exempelvis genom läsupplevelser i hemmet? Educational Research in the Arts är en podcast från Göteborgs universitet, och i detta avsnitt ska vi söka svar på de här frågorna med hjälp av våra gäster: Anna Lyngfelt, Professor, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession och Katharina Dahlbäck, Lektor, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, båda vid Göteborgs universitet.  Det här samtalet bär rubriken Poesins kraft och spelades in på Göteborgs stadsbibliotek i april 2024, som en del av Vetenskapsfestivalen. Och moderator var Tarja Karlsson Häikiö, från forskningsplattformen ERA vid Göteborgs universitet.
    --------  
    30:47
  • Educational Research in the Arts: Helen Arfvidsson (Episode 8)
    This episode of the podcast is in Swedish. I avsnittet om museipedagogik träffar Tarja Karlsson Häikiö Helen Arfvidsson, intendent på Världskulturmuseet i Göteborg. Världskulturmuseet har tillsammans med Etnografiska museet, Medelhavsmuseet och Östasiatiska museet ett nationellt samhällsuppdrag att förmedla kulturarv till alla medborgare. På Världskulturmuseet finns en samling artefakter från hela världen. I avsnittet diskuteras hur dessa föremål samlades in under en tid präglad av koloniala ideologier, och vi får en inblick i museets arbete med repatriering, försoning och återlämnande av artefakter. Dessutom behandlas hur museet kan fungera som en alternativ lärmiljö för ungdomsskolan, vad konceptet "det okunniga museet" innebär, och hur pedagogsamlingen kan användas som en resurs i mötet med olika mål- och åldersgrupper genom museets utställningar. Världskulturmuseet Göteborg: https://www.varldskulturmuseet.se Om du vill veta mer om forskningsplattformen Educational Research in the Arts som också ligger till grund för poddserien, ta en titt under Vår forskning på Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet: www.gu.se/konst/var-forskning Carina Borgström Källén och Tarja Karlsson Häikiö är plattformens forskningsledare och programledare för denna poddserie.
    --------  
    40:15
  • Educational Research in the Arts: Liz Lerman & Jonas Simonson (Episode 7)
    Liz Lerman is a choreographer and educator who has spent a lot of time investigating how to give and receive meaningful feedback. A very important skill in all kinds of work – not least in the arts and in pedagogy. Liz has created a method that helps students and teachers see their work from new perspectives. A method that is especially useful in artistic education. It is called Critical Response Process, CRP. Her work with CRP has influenced instruction at many artistic academies around the world, among these is the Academy of Music and Drama in Gothenburg. And this is why Liz Lerman was appointed an Honorary Doctor at the Artistic Faculty of the University of Gothenburg. In this episode you will meet Liz Lerman and Professor Jonas Simonson, a musician and teacher at the Academy of Music and Drama. This episode is hosted by Carina Borgström Källén, Senior Lecturer and leader of the platform Educational Research in the Arts. DETTA AVSNITT ÄR PÅ ENGELSKA Liz Lerman är en koreograf och pedagog som ägnat mycket tid åt att undersöka hur meningsfull feedback kan ges och tas emot. En mycket viktig färdighet i alla typer av arbete – inte minst inom konst och pedagogik. Liz har skapat en metod som hjälper studenter och lärare att se sitt arbete ur nya perspektiv. En metod som är särskilt användbar inom konstnärlig utbildning. Den kallas Critical Response Process, CRP. Hennes arbete med CRP har påverkat undervisningen vid många konstnärliga akademier runt om i världen. Bland dessa finns Högskolan för scen och musik i Göteborg. Som en följd av detta har Liz Lerman utsetts till hedersdoktor vid den konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet. I det här avsnittet möter du Liz Lerman och professor Jonas Simonson, musiker och lärare vid Högskolan för scen och musik. Programledare för avsnittet är Carina Borgström Källén, universitetslektor och ledare för plattformen Educational Research in the Arts.
    --------  
    42:22
  • Educational Research in the Arts: Monica Lindgren & Johan Söderman (Episode 6)
    This episode of the podcast is in Swedish. Kulturskolans utveckling genom historien och dess roll som en del av folkbildningen, det är fokus i den nya forskningsantologin "Pedagogik för kulturskolan". I det här avsnittet träffar vi bokens två redaktörer Monica Lindgren (professor i musikpedagogik, Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet) och Johan Söderman (Professor i barn- och ungdomsvetenskap, Göteborgs universitet). Samtalet leds av Carina Borgström Källén, som är en av ledarna för forskningsplattformen ERA, Educational Research in the Arts.
    --------  
    45:41

Fler podcasts i Konst

Om Högskolan för scen och musik

Podcasts och annat från Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet
Podcast-webbplats

Lyssna på Högskolan för scen och musik, Forum med Saga och Myrna och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner

Högskolan för scen och musik: Poddsändningar i Familj

  • Podcast Staten och kapitalet
    Staten och kapitalet
    Näringsliv
  • Podcast Nyfiken
    Nyfiken
    Utbildning
Sociala nätverk
v7.16.2 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 4/29/2025 - 7:21:20 AM