En stor andel av textilavfallet går idag direkt till förbränning med energiåtervinning, men från och med den 1 januari 2025 ska textilavfall sorteras ut och samlas in separat.
Tova Lustig som är avfallsingenjör på Avfall och återvinning Skaraborg berättar mer om detta.
Frågeställare och moderator är Ola Johansson
--------
15:05
Medborgarberedning ur deltagarens perspektiv
Josefine Thimberg var en av de slumpvis utvalda deltagarna i medborgarberedningen för Djurgårdshage.
Här berättar hon om hur hon upplevde arbetet och hur det gick till att vara deltagare i den medborgarberedning som var den första i sitt slag i Sverige i syfte att ta fram förslag till en helt ny stadsdel.
I programmet medverkar också verksamhetsledare Peter Blom, som är en av tjänstepersonerna bakom framtagning av koncept och genomförande av medborgarberedningen.
Moderator och tekniker är Ola Johansson.
--------
11:18
Rörelsedagar i Skara – med stort firande på Vilan
I detta poddavsnitt får ni höra om rörelseveckan, badveckan och firandet av de nya satsningarna på Vilans fritidsområde.
Gäster i podden är folkhälsostrategen Karin Skagelin, fritidschefen Anders Svensson och badmästaren Louise Brattström,
som intervjuas av tf stadsarkitekt Jonathan Naraine.
--------
33:50
Tillsammans skapar vi stadsdelen Djurgårdshage – genom en medborgarberedning
Nu planeras en helt ny stadsdel i Skara med namnet Djurgårdshage och fram till 6 maj 2024 kan du anmäla ditt intresse
att delta i stadsdelens medborgarberedning – där ett slumpmässigt utvalda skarakommunbor diskuterar och tar fram rekommendationer för området.
Men varför byggs det en helt ny stadsdel just här och vad innebär egentligen en medborgarberedning?
Planarkitekt Elvira Nielsen intervjuar Jonathan Naraine, tf stadsarkitekt, som ansvarar för stadsdelen och Peter Blom, utvecklingsledare, som berättar om dialogarbetet och medborgarberedningen.
--------
29:11
Så förbättrar kommunen servicen till invånarna
Skaras placering i vårens nationella servicemätning visade att Skara är bland de bästa kommunerna i landet på att göra det enkelt för sina invånare att komma i kontakt med och få hjälp av kommunen.
Sedan dess har kommunen fortsatt arbeta aktivt för att ytterligare öka servicen till invånarna, bland annat genom ett kontaktcenter och ny hantering av synpunkter som kommer in till kommunen.
Mer info på :
https://www.skara.se/kommun-och-politik/sa-styrs-skara/kommunens-organisation/kontaktcenter.html