Powered by RND
Lyssna på Skolledartankar i appen
Lyssna på Skolledartankar i appen
(2 266)(249 698)
Spara kanal
väckarklocka
Sleeptimer

Skolledartankar

Podcast Skolledartankar
Susanna Hanson och Pauline Broholm Lindberg
Två tidigare skolchefer, Susanna Hanson och Pauline Broholm Lindberg samt deras gäster, bjuder in till reflektioner om att leda skolverksamheter.

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 10
  • Skolledartankar avsnitt 7
    Temat för dagen är styrkedjan inom förvaltningen. I det här avsnittet för vi ta del av ett samtal mellan sektorschef Monica Carhult Karlsson, verksamhetschef Maria Vidlund och rektor Maria Kempe Olsson. Alla är verksamma i Kungälvs kommun. Vad tänker de om sina uppdrag, sin roll i styrkedjan och att leda i dagens samhälle?
    --------  
    1:10:13
  • Vårupptakt 2025
    Vi summerar poddåret 2024 och introducerar vårens avsnitt. Vi reflekterar över syftet med podden och den feedback vi fått av lyssnare. En av våra kritiska vänner, Kristina Bartley docent i sociologi, har bidragit med tankar och funderingar.
    --------  
    15:09
  • Skolledartankar avsnitt 6
    Temat är skolans styrning Gäst: Peter Fredriksson, tidigare generaldirektör för skolverket. Frågor att diskutera utifrån innehållet i samtalet: Peter talar om skolans bildningsuppdrag som han menar är osynligt i skoldebatten. Han menar att professionerna i skolan behöver uppehålla sig vid frågor som tar sin utgångspunkt i Vad ska vi ha skolan till? och att en huvudfråga för eleverna borde vara Vem vill jag vara?Hur kan bildningsuppdraget se ut idag utifrån de behov ni ser i era verksamheter? Vad tänker ni om de frågor som Peter tycker vi bör samtala om? Peter menar att styrningen av skolan är dysfunktionell och han exemplifierar genom att lyfta fokuset på:  o   Problemorienteringen. De negativa berättelserna om skolan styr åtgärderna. o   Att åtgärderna är alldeles för reaktiva (ex mer uppföljning, kartläggning och bedömning) än att börja i det som är föutsättningen för ett gott resultat, nämligen planeringen och genomförandet av undervisningen. o   Regleringen av skolan som kan frånta professionen dess kreativitet och befogenheter. Vad händer då med ansvaret? o   De falska dikotomierna (ex analoga eller digitala lärverktyg) som kan leda till en styrning som missar målet.Hur tänker ni om den statliga styrningen i det som Peter lyfter? Delar ni Peters syn på att den omfattande regleringen riskerar att leda till deprofessionalisering och frånsägande av ansvar när man inte har befogenheter? Hur upplever du ditt eget friutrymme? Hur använder ni er av ert privilegium att formulera problemen? Hur ser din berättelse ut om din skola/verksamhet/förvaltning? Peter Fredriksson är nyfiken på vad passion, vilja och mod hos ledaren kan åstadkomma i en organisation? Vad tänker du/ni om det? 
    --------  
    1:09:45
  • Skolledartankar avsnitt 5
    Temat är den undersökande skolchefen. Gäster: Göran Isberg (tidigare utbildningsdirektör i Jönköping) och Per Kornhall (författare och debattör). Tillsammans berättar de om hur de arbetat med att leda med feedback från kritiska vänner.
    --------  
    1:14:29
  • Skolledartankar avsnitt 4
    Temat är politikens och verksamhetens logiker. Gäst: Erik Nilsson, utbildningsdirektör i Jönköping. Erik har tidigare varit politiker verksam som skolborgarråd i Stockholm och statssekreterare på utbildningsdepartementet.
    --------  
    1:02:38

Fler podcasts i Utbildning

Om Skolledartankar

Två tidigare skolchefer, Susanna Hanson och Pauline Broholm Lindberg samt deras gäster, bjuder in till reflektioner om att leda skolverksamheter.
Podcast-webbplats

Lyssna på Skolledartankar, Max Tänt med Max Villman och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner
Sociala nätverk
v7.9.5 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 3/1/2025 - 7:05:37 AM